onsdag 29 juli 2009

Ekobar - Hälsosam och miljövänlig snabbmat


(ekobar hittar du på Norra Stationsgatan 51, nära Hagaparken)

Det första jag tänker på när jag kommer fram till ekobar är att man inte skyltar någonstans med att det är en vego-restaurang. Men det är det ju, allt därinne är vegetariskt. Jag tror att det är den första vego-restaurangen någonsin som istället kör stenhårt på miljöaspekten, och då ska det självklart vara vegetariskt. Det är ett smart och sympatiskt drag, eftersom man då visar att ALLA bör äta vegetariskt för miljöns skull då och då. Inte bara vegetarianer. Peter, på Djurens rätt gör en rolig reflektion kring detta i det här inlägget.

ekobars hemsida kan du läsa mer om deras mat och koncept!



Miljön är lugn (tills vi kom dit) och avskalad. Det är ganska begränsat med sittplatser, så det lär aldrig bli den där skräniga stämningen som det kan vara på ordinära hamburgerhak.



På menyn finns bland annat cheese-burgare och kycklingburritos. Ja, fast vegetariska då. Allt är dessutom laktosfritt och man använder ekologiska råvaror i den utsträckning det finns att tillgå. Jag väljer Tzay-spett med tzatziki och pommes. Riktigt goda strips som smakar mycket potatis istället för flott! Fräsch och krispig sallad får man till också.




Fyraåringen är som ni ser väldigt nöjd med sin hamburgare, även om han har lite svårt att äta just hamburgare... Det är lätt hänt att stora delar av innehållet hamnar i knät.


Enda minuset från vår sida var att de inte hunnit skaffa några barnstolar ännu, men jag misstänker att vi inte är deras främsta målgrupp. De lovade dock att de skulle fixa barnstolar så småningom, stället har bara varit öppet en månad. Det blir inte så avslappnat att sitta och äta med en ettåring som håller på att trilla ner under bordet hela tiden alternativt vill stå i ens knä och hoppa. Och hade vi tänkt till lite före, som de rutinerade småbarnsföräldrar vi är, så hade vi gått en sväng till Hagaparken innan så att de fick springa av sig lite. Nu blev det ekobars trappa som fick ta emot all deras uppdämda energi istället. Tur att vi var typ ensamma därinne.

10 kommentarer:

annalin sa...

Jaha! Jag passerade i förrgår, tyckte att det såg fräscht och trevligt ut - men blev förvånad när det stod hamburgare på menyn på väggen utanför och gick därför inte in. Nej, de skyltade verkligen inte med att de är ett vegohak... Vad synd att jag missuppfattade då, jag är inte ofta i de kvarteren!

Hannah sa...

Åh, det låter som ett superbra ställe! Hade jag bott i stockholmstrakten hade jag lätt kollat in det.

emelie sa...

Ska definitivt besöka det stället nästa gång jag besöker huvudstan!

Babysessan sa...

Satt just och planerade morgondagens lunch. Nu har du löst det. Tack för tipset.
Kram

VeggieJonas sa...

Och här sitter jag och är JUST sugen på pommes! Har iofs MAX alldeles nedanför, men nej, det är sällsynt att dom får till det i min smak.

Såg att du fick in rätt banner nu, så mycket bättre! :)

Frida M sa...

Alla veggies borde besöka ekobar bara för känslan att kunna välja mellan olika hamburgermenyer... Och pommesen är verkligen så mycket godare än den friterade varianten :)

CrimsonAnna sa...

Det här ska jag kolla upp. Är vid fjärilshuset då och då så det kan ju vara bra.

Åsa sa...

Tänkte höra om du känner till några vego-restauranger på Östermalm och runt Drottniggatan. Jag ska till Stockholm i augusti och eftersom jag numera titulerar mig test-vegetarian, så vill jag ju passa på att äta på vego-restauranger. Har kollat på Internet och sett att Saluhallen på Östermalm huserar en restaurang, men annars är det svårt för mig att lokalisera ställen efter adresser, eftersom jag inte är så välbekant med stan. Jag tar tacksamt emot alla tips. Kram! / Åsa i Falun

Majja Almqvist sa...

Åhh, efter att ha kollat in deras meny på internet så vattnas det i munnen!

Frida M sa...

Åsa: Tyvärr är ju inte Östermalm mina kvarter riktigt, men "Halv grek plus turk" är en riktigt trevlig restaurang som ligger i korsningen Jungfrugatan/Tyyskbagargatan på Östermalm. En favorit då jag jobbade i kvarteren. De har massor med god vego-mat, även fast det inte är en vegetarisk restaurang. Rekommenderas varmt!