måndag 27 juli 2009

Tips på vego-bloggar!

Många av dessa bloggar kan ni hitta på Veggie-toppen, tillsammans med andra nya och gamla vego-bloggar.

Ullis på Vego Inspira har hittat tillbaks till grytorna på allvar efter ett längre uppehåll! Hennes blogg är alltid trevlig att besöka och är tillsammans med Veganvrakets blogg den som inspirerat mig mest när det kommer till matbloggsdelen av mitt bloggande. Har ni inte kollat in den ännu, gör det!

En favorit som jag just upptäckt är Lebaland. Också veganska recept med en lite udda touch. Eller vad sägs om morotskaksglass eller glass med svarta sesamfrön? Hennes pizza med sötpotatis och rödbetor ger mig akut snålvatten. Den ska helt klart testlagas. Bloggen innehåller också en hel del intressanta reflektioner kring andra saker. Fina bilder!


(Sötpotatispizza med rödbetor från bloggen Lebaland)
Nathalie har sedan februari bloggat engagerat kring djurrätsfrågor.

Det ploppar också upp nya vego-bloggar med jämna mellanrum, och det är ju positivt! En av dem har fått just namnet Vego-bloggen. "Vegetarisk mat är till för alla" lyder bloggens motto, så sant, så sant!
Relativt nystartad (mars-09) är bloggen Vegetariskt, inte så mycket recept utan mer information och diskussion. Anammar en "hardcore-vegetarisk" filosofi utan att vara vegansk. Läs om ni undrar vad jag menar.
Alldeles purfärsk är bloggen Vegan Shake, men den verkar redan lovande i mitt tycke. Jag kommer att följa med intresse!
Sen har vi Hannah som också precis startat en viktresa (nedåt förhoppningsvis) med hjälp av vegetarisk LCHF och bloggar om det. Där har ni också chans att följa från början om ni funderat på hur det skulle funka med vegetarisk LCHF-kost. Hannahs vegetariska LCHF heter den.

Sen tror jag att många av er redan läser Djurens rätts blogg, den bör inte missas om man är det minsta intresserad av vego-frågor i allmänhet. Tipsar ofta om litteratur, TV/radio-program, restauranger och artiklar på nätet. Alltid skarp och välformulerad utan att låta dömande.

Har ni tips på andra vego-bloggar som ni gillar, så lämna gärna dem i kommenatrsfältet. Det ska helst vara bloggar som är huvudsakligen koncentrerade till vego-frågor och/eller vego-matlagning. Alltså inte personliga bloggar med ett eller annat recept ibland (även om dessa såklart också kan vara läsvärda).
P.S. 1. Veganlig mat, Mia bloggar om mat och bak och tankar som hör där till. Snygga vita ramar på fotona, jag blir lite avis och undrar hur hon gör´t! D.S.

19 kommentarer:

Anna sa...

oj, måste säga att jag känner mig lite generad över att vara nämnd i din blogg, men väldigt smickrad!
ska kolla in de andra vegobloggarna också, alla tips är välkomna hos mig.
tips till dig är http://veganligmat.blogspot.com/ en bekant till mig som är väldigt duktig på vegansk mat och bak.

Frida M sa...

Anna: Var inte det, det är ju jättekul att följa en vegoblogg från början och se hur den utvecklas! Tycker, som jag skrev, att din verkar lovande.

emelie sa...

Kul att bli nämnd! :D

Ullis sa...

Oj vilket beröm! Tack så mycket! :)
Jag lovar att försöka fortsätta inspirera dig även i fortsättningen.

Kram

ecoloco sa...

Tack för alla tips! Vi är inspirerade. Gillar verkligen idén om vego-torsdag. Ska sprida den i vårt nästa nyhetsbrev.

Jättebra intervju med er i Föräldrar och barn. Så bra att ni inspirerar barnfamiljer att äta mer vegetariskt.

tjingeling
Loa

Hannah sa...

Åh, vad gullig du är som länkar! TACK! :D

CrimsonAnna sa...

Kul med länkar. Jag måste få berätta hur du och 4-åringen inspirerat mig: jag unnade mig lite lösgodis till nattpasset på jobbet. Bestämde mig för att köra gelatinfritt och upptäckte att de flesta av mina favoriter (utom fox citronkola) är gelatinfria. Tror jag ska köra gelatinfritt i framtiden (tack och lov är lindts choklad gelatinfritt)

Sundarii sa...

Vilken kul recension du nämnde om vår blogg! Tack :9

//Sundarii & Zam

Frida M sa...

emelie: Kul att du vego-bloggar:)

Ullis: Det låter lovande!

ecoloco: Låter toppen om ni för vidare vego-torsdagen i ert nyhetsbrev! och tack :)

Hannah: Ville ju ge dig en lyckospark iväg på din viktresa, hoppas det går bra!

Anna: TOPPEN! Allt är oftast mycket enklare än vad man tror, och gelatin är ju en av de enklaste sakerna att undivka eftersom det finns så mycket gott godis utan!

Sundarii: Ingen orsak! :)

Emelie sa...

Åh, tusen tack för tipsen! Det är alltid roligt att läsa andra vegobloggar och om hur andra med lite samma inställning tänker.

Anonym sa...

Takk for mange gode tips!

Frida M sa...

Emelie: Ja, visst är det!

Okohagen: Kul att du gillar tipsen!

VeggieJonas sa...

Eftersom du hjälpt mig med marknadsföringen så fint för VeggieToppen, så har jag gjort en specialarbanner till dig och dina mått (bloggmåtten alltså *s*) och med rätt skandinavisk slogan.

Varsågod, hoppas att den...nja jag vet ju den passar. ;-)
http://veggiemind.com/veggietoppen/images/veggietoppen_220_88.jpg

Tack för alla tips till nya möjliga VT-medlemmar också!

/ Jonas

Frida M sa...

Veggie-Jonas: Jag kan inte så mycket om mått å bloggdesign å sådär, men nu är det rätt text på bannern iaf. Vet inte om jag valde rätt?

VeggieJonas sa...

Hmm...
Hämtade du bilden på denna adressen, sparade och använde den som den är?
http://veggiemind.com/veggietoppen/images/veggietoppen_220_88.jpg


För det ser inte ut som den, och den har dessutom ett annat mått 220 x 110. Men tittar man på länken till bilden så har du valt en bild som är 250 x 125, och då skalas den om och blir sämre i upplösningen.

Nathalie sa...

Tack, vad gullig du är som länkar:)

Frida M sa...

Nathalie: Så lite så :)

Veggie-Jonas: När jag klistrar in länken i web-läsaren och går till den adressen så finns det inte några banners där, utan det står "sidan du sökte finns inte på den här adressen". Så jag plockade en från er "samling med banners".
Länken är bruten i kommentarsfältet, kan det spela in?

VeggieJonas sa...

Vm: Oavsett, nu ligger "ditt mått" 220 x 88 på bannersidan också. :)

Frida M sa...

V-J: Okej, nu är det fixat!:)