onsdag 22 juli 2009

Fest utan stress

Vår familj har klumpat ihop sig. Inom loppet av åtta dagar fyller 3/4 delar av familjen år. Det brukar vi fira med en trädgårdsfest för de släktingar och vänner som faktiskt råkar befinna sig på hemmaplan mitt i industrisemestern. Alla juli-barn vet säkert vad jag pratar om! För att det inte ska kännas mer stressigt än roligt att ordna med kalas har vi för en gångs skull försökt vara lite förutseende. Vi tänker inte stå och klia oss i huvudet på lördag-kväll och se ut över vårt ostädade hem och undra vad vi ska bjuda på för mat egentligen.
(Med dessa strategier känner jag mig helt lugn och avslappnad, det ska bli riktigt kul att ställa till med kalas i helgen!)

Här är våra strategier:

1. Be om hjälp!
Som småbarnsfamilj ska man inte skämmas över att be de närmaste om hjälp. Makens mamma fixar potatissallad och Makens mormor är en hejare på att baka småkakor. Hon tycker dessutom att det är roligt att baka, till skillnad från undertecknad. Min pappa är en gud på att baka småfrallor, så det får han fixa. Och min familj har lovat att komma redan på morgonen för att ge oss ett handtag.

2. Laga inte all mat samma dag
Mycket går ju att göra i förväg och frysa in. Handla och planera i god tid så hinner man förbereda en hel del veckan innan.

3. Allt måste inte vara perfekt
Det är ju trots allt ens vänner och familj som ska komma, och de uppskattar nog mer ett avslappnat värdpar än ett perfekt organiserat party. Åk och bada istället för att satsa allt på att röja hemma! Det finns hur mycket som helst som skulle behöva fixas hemma hos oss, men hallå, vi har faktiskt semester! Det räcker gott och väl om det är rent och fräscht, gästerna får låta bli att inspektera våra skåp och lådor...

P.S. Maken har hållt på och renoverat barnens lekrum varje kväll hitills den här veckan, så ni behöver ju inte fråga honom om det där med stress och så...
Hoppas förresten att jag inte bidrog till att fortplanta traditionella könsroller på nätet nu. Ni som känner oss vet ju att det inte är sant, okej? D.S.

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Så rätt tänkt:) Man borde dessutom ha knytis oftare-småbarnsfamilj eller inte. Själv har jag börjat med veckomatsedel. Känns jätteskönt

Hedda sa...

Glad att jag hittat din blogg =)

Ska ha 1-årskalas för min lilla O på söndag och känt mig rätt hispig...nu ska jag banne mig låta mormorn baka bullar så kan jag och maken fuskstäda lite.

Vi är en familj som inte äter kött, (men maken gör det utanför hemmets väggar) så vi hämtar välbehövlig inspiration här, Tack!

Frida M sa...

Anna: Ja, alla ska naturligtvis be om hjälp när det vankas kalas, inte bara småbarnsfamiljer! Knytis är en bra idé!

Hedda: Vad kul att du lämnar spår efter dig, så trevligt att få veta lite mer om er som läser! Du har dessutom ett väldigt fint namn, samma som min soon to be 1-åring:)
Lycka till med 1-årskalaset!

Hedda sa...

Tack, nu får man bara hoppas på sol till söndagen! Och vad roligt att din söta dotter är en Hedda, har alltid gillat mitt namn ;)