torsdag 30 juli 2009

Varm bulgursallad med svarta linser och rödbetsblast (Barnfavorit! från 12 mån)




Har ni också slängt blasten när ni köpt färska rödbetor? Det gjorde i alla fall vi, men nu hade Maken råkat läsa att blasten också gick att äta. Sagt och gjort, blasten till morgondagens rödbetor som vi kokade i förväg, fick bli ingrediens i kvällens sallad. Vi är helnöjda, det smakar ungefär som mangold. Salladen blev en favorit hos båda barnen, särskilt hos Ettåringen. Vi åt salladen tillsammans med halloumi (igen) som Maken grillat med honungs grillkrydda.
4 personer
2 dl svarta linser (okokta)
2 dl fullkornsbulgur
Blasten från ett knippe färska rödbetor
2 tomater
En handfull macadamia nötter (inte till barn under 2 år)
Olivolja
1 liten vitlöksklyfta
Örtsalt
Svartpeppar
Färska örter
Skölj och koka de svarta linserna i 20 minuter. Koka fullkornsbulguren i buljong. Skölj och förväll rödbetsblasten i 3-4 minuter. Hacka tomaterna och macadamia-nötterna. Blanda linser, bulgur och tomater. Klipp i rödbetsblasten. Blanda en pressad vitlöksklyfta i olivolja och smaksätt med örtsalt, peppar och rivna blad från örtkryddor. Häll blandingen över salladen. Ta undan lite sallad om ni har barn under två år. Blanda i nöthacket sist. Smaka av med örtsalt.
(Macadamia-nötter är svinigt dyra, men ack så goda! Byt ut mot cashewnötter om ni vill ha något billigare.)
Den här salladen passar in i den nya matfilosofi som jag har tänkt försöka mig på nästa vecka. Eller ny vet jag inte om den är, men ny för mig i alla fall. Mer om det sen. (Nej, dö inte av nyfikenhet nu.)

5 kommentarer:

Majja Almqvist sa...

"Dör långsamt..."

CrimsonAnna sa...

Vilken söt bild på ettåringen som mumsar linser. Låter spännande med den nya matfilosofin.

Frida M sa...

Mijima: He, he

Anna: Hon ser liksom väldigt bestämd ut på bilden, typ "jag biter handen av den som försöker ta min mat"

loba sa...

Rödbetsblast är ju supergott! Ny erfarenhet även för mig, men M gjorde en sallad på dem på Fårö, med basilika, rödlök och nyplockad backtimjan. Och en enkel olja/vinäger på det. Mumma.

Jag är oxå väldigt nyfiken på den nya matfilosofin!

Frida M sa...

loba: Mmm, den varianten låter också supergod!