lördag 25 juli 2009

Festförberedelser: Kikärter

Rostade kikärter med kanel och garam masala



Värm en torr stekpanna till medelvärme. Lägg i de kokta kikärterna tillsammans med rikligt av båda kryddsorterna. Rosta och vänd runt tills kikärterna fått lite färg. Dessa är tänkta som smaksättare i en dinkelpastasallad med tofu.

Hommus

Det finns nog lika många olika sätt att göra kikärtsröran hommus som det finns hommus-älskare. Jag brukar göra olika varje gång. Men alltid mycket citron och olivolja. Koriander, himalaya-salt och färsk persilja fick bli smaksättare den här gången. Alldeles säkert finns det ett riktigt sätt att göra det på också. Snart ska jag hjälpa Maken att vika sambozas, afrikanska grönsakspiroger.

6 kommentarer:

emelie sa...

hummus är verkligen skitgott! var länge sen jag åt det nu, saknar det verkligen!

rostade kikärtor låter gott!

Tant H sa...

Ser jättegott ut. Hoppas ni har en bra fest!

Suzan sa...

Hoummus som är så gott, men innehåller tyvärr för mkt kolhydrater för mig som kör med GI-kost.

Majja Almqvist sa...

Kikärterna ska jag definitivt försöka prova hemma! :)

Alexandra sa...

Å guuuud så gott det där ser ut!
Jag har en burk kikärtor i skafferiet! Jihooo!

Frida M sa...

emelie: En klar favorit!

Helena: Tack! Vi har haft en jättetrevlig fest, och nu är jag supertrött!:)

Suzan: Ja, men om man kör med vegetarisk GI kan det funka, vego-GI innehåller ju lite mer kolhydrater än "vanlig GI".

Mijima: Gör det, det är superenkelt!

Alexandra: Hoppas det blev nåt gott av kikärterna :)