fredag 24 juli 2009

Enkel rotfruktsgryta med färska rödbetor (från 12 månader)



(Rödbetor kan innehålla mycket nitrat och ska inte ges före 12 månader)
Till lunch idag gjorde Maken en enkel och väldigt god gryta på rotfrukter och färska rödbetor som vi åt tillsammans med ris. Säkert god att äta som en matig soppa också. Ettåringen fick smaka rödbetor för första gången och var himla nöjd med det. Fast lika nöjd var hon när vi öppnade bildörren efter IKEA-turen och insåg att hon fått tag på en bit av Fyraåringens lakritssnurra. Hur den hamnat i hennes mun låter jag vara osagt. Däremot vet jag att vinbärssnäckan som hon stod och slickade på i trädgården hade hon fått tag på alldeles själv. Dessutom sprang hon snabbt som attan när hon fick syn på mig, som om hon fattade att hon höll på med något förbjudet!
Receptet kommer här:

4 personer

Ett knippe färska rödbetor
En stor gul lök
En bit kålrot
En liten majrova
1 liten palsternacka
5 morötter
3 vitlöksklyftor
Vatten
Buljong
Smör eller olja att steka i.

Smält smöret i en kastrull. Skala och skiva rödbetorna fint. Skala och riv löken. Lägg ner i kastrullen och börja steka på medelvärme. Skala och riv de andra grönsakerna grovt och låt det steka ihop i ca 5 minuter. Lägg i vitlöksklyftorna hela. Tillsätt buljong så att det precis täcker rotsakerna. Låt det puttra i ca 30 minuter. Smaka av och se så att rödbetorna är mjuka. Mosa vitlöksklyftorna och servera tillsammans med ris och eventuellt en klick gräddfil.

3 kommentarer:

loba sa...

Den där översta bilden, med rödbetefejsan och glitterögonen gör mig alldeles lyckopåirrig. Vilket underbart foto! Och så himla kul att rödbetorna var till lags :)

Kramar från ett stjärnklart Visby (mobilsurf i framsätet ;))

loba sa...

*lyckpirrig menar jag. Jösses.

Frida M sa...

loba: Ja visst är det ett underbart foto! :) Hälsa underbara Visby från mig!