söndag 5 juli 2009

Sesamknäcke med rosmarin



Till lördagens grillning hade vännen C med sig ett otroligt gott, hembakt knäckebröd. Här får ni receptet av henne. Rekommenderas verkligen!

Sesamknäcke med rosmarin

Tillagningstid ca 1 timme.

Till 12 bröd:
1/4 paket jäst (12 g)
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
12 dl kärnvetemjöl med fullkorn (jag använde dinkelmjöl)
1 dl sesamfrön

Till utbakningen:
2-3 dl vetemjöl
1 dl sesamfrön
1/2 dl torkad rosmarin
1/2 dl flingsalt
2 äggvitor
2 msk vatten

Gör så här:

1. Dela jästen från hörn till hörn så är det lätt att få 1/4 av paketet.
2. Fördela jästen i en bunke.Häll på vattnet och rör om så att jästen löser sig (mitt husmorsknep är att hälla saltet direkt på jästen, låta stå ett par minuter så löser jästen sig bättre)Tillsätt salt, mjöl och sesamfrön. Arbeta ihop allt till en elastisk och smidig deg.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 12 delar. Forma varje bit till en rund bulle. Låt bullarna jäsa under handduk ca 30 min.
4. Sätt ugnen på 275 grader. Kavla ut varje bulle till en mycket tunn kaka. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper.
5. Blanda sesamfrön, rosmarin och flingsalt i en skål.
6. Vispa ihop äggvitor och vatten. Pensla kakorna med vätskan och strö över fröblandningen.
7. Grädda mitt i ugnen 5-7 min beroende på tjocklek. Låt kalla på galler.

Passar perfekt till delikatessostar står det i receptet.

(Tant C, som bakat det goda brödet, är en av Treåringens absoluta favoriter.)

4 kommentarer:

Babysessan sa...

Det låter hur gått som helst. Hos oss blev det Soyafärs gryta idag. Kolla gärna på www.babysessan.blogspot.com
Grattis till fin blogg.
Kram Babysessan

Frida M sa...

Sessan: Tack så mycket! Jag ska absolut kika ih hos dig!

Hallon & Blåbär sa...

Mums, vad gott knäckbrödet lät, blir att spara i "att prova högen".

Frida M sa...

Hallon: Gör det! Jag ska kolla efter lite godsaker på din blogg också, såg jättefin ut!