måndag 13 juli 2009

Bloggen, makten och människan


Tack snälla Maja och Mijima för att ni tipsade mig om kortläsaren! Nu kan jag lägga över bilder från min egen kamera, vilken dator jag än befinner mig vid. Jag har haft svårt att få till en bra känsla i bloggen utan mina egna bilder, men det är det kanske bara jag som märker! En blogg förresten, har den verkligen någon betydelse?
Alex Schulman skrev för någon vecka sedan om den Onödiga bloggen i DN. Smart drag kan tyckas, eftersom han själv då blev ett av de mest bloggade namnen den veckan. Artikeln behandlade egentligen frågan huruvida det är bloggen som sätter agendan för de vanliga medierna eller tvärtom. Ganska ointressant tycker jag, eftersom de båda lever och verkar i varandra, i någon slags cyber-symbios. Det som jag tycker är viktigt att påpeka är att ingenting är onödigt så länge det ger något till utövaren. Alla bloggar inte för att bli en Schulman, utan för att det ger något till en själv, och kanske några andra. Bloggen ger makten till den enskilda indivden att förändra något i sitt eget liv. Om man vill.
Så här har min drygt 6 månader långa vistelse i bloggvärlden påverkat mig:
1. Det egna bloggande har gjort att jag tvingas till reflektion och eftertanke kring mina egna livsval. Många gånger är mina bloggläsare mina samveten, och kommer med intressanta påpekanden kring kosten som jag tvingas ta ställning till. Mer om det vid ett senare tillfälle.
2. Konkret har också mina barn fått en bättre kost än om jag inte startat bloggen, eftersom jag velat komma på nya idéer att skriva om.
3. Den egna bloggen har också gjort att jag hittat tillbaka till kreativa verktyg som jag saknat under många år.
4. Genom andras bloggar har jag blivit mer miljömedveten och inspirerad till att söka kunskap på ett sätt som jag inte gjort annars. Och jag lär mig hela tiden nya saker av andra bloggare!
5. Genom andras bloggar har jag inspirerats till att enbart handla ekologiska smink-och skönhetsprodukter. Jag spontanhandlar ingenting längre, utan allt planeras.
6. Genom min egna och andras bloggar har jag haft ett fönster mot världen under de långa perioder när jag varit hemma med sjuka barn och knappt varit utanför dörren. Annars hade jag nog blivit galen!
P.S. Tycker man om att läsa bloggar om bloggande är Bloggvärldsbloggen ett bra tips! D.S.

6 kommentarer:

Puff sa...

Instämmer på alla punkter!

loba sa...

Absolut!
Bloggandet kanske inte förändrar världen i stort, men det förändrar definitivt världen för enskilda individer.

Frida M sa...

Puff och loba: Jag blir ofta så trött på människor som tror att de vet både vad en blogg är och varför människor väljer att skriva på en blogg ibland. Att allt handlar om någon form av önskan att synas och höras så mycket som möjligt. Att skriva om ett ämne gör ju att man fördjupar sina kunskaper i det ämnet och dessutom öppnar sig en hel värld av andra bloggar att ta del av!

maja sa...

Vad roligt att du fick nytta av en kortläsare!

Jag instämmer också i dina bloggfunderingar. Ibland kan jag fundera varför jag lägger sån stor energi på bloggandet och ibland kan jag bli arg på mig själv då jag suttit och grubblat och putsat på en text till ett blogginlägg en hel kväll - till vilken nytta liksom? Men så vet jag ändå hur mycket det gett mig själv sedan jag startade, att skriva och vara kreativ på det sättet (för det är ju det det är! det har jag inte tänkt på innan du skrev det), att argumentera, och att rannsaka mig själv och mina val, och att få utlopp för mina känslor för allt skit som finns i världen och därmed skona mina vänner, :) Om sen någon läser min blogg är det bara ett plus!

Frida M sa...

maja: ja, det kreativa är en jättestor del för mig! Och du vet att jag tar till mig massor av det DU skriver, och säkert många fler!

maja sa...

oj nu blev jag rörd...vad roligt, tack!