lördag 18 juli 2009

Vad är det för fel på dockor? Dinosaurier? Fotboll?


Treåringens motorintresse har definitivt smittat av sig på lillasyster. Nu har vi två barn som brummar och kör mest hela dagarna. Själv ser jag bilen som ett nödvändigt ont, och som ofta pajar vid de mest olämpliga tillfällen. Ur genus-perspektiv känns det förstås bra, men seriöst, hur kul är det att prata om bilar, gräsklippare och andra motordrivna fordon vid middagen varje kväll? Vad är det för fel på politik? Fotboll? Simpsons? Dinosaurier? Kom igen nu ungar!

7 kommentarer:

Majja Almqvist sa...

Jag är hemskt ledsen, men det går inte över. Believe me, min pojkvän är sexton och kan namnet/motormodellen/årgången på allt som låter brum.

Om han somnar framför tv:n och det kör förbi en bil där så mumlar han "Volvo". Han är helt igenom motorgalen!

Frida M sa...

Mijima: Okej, så du menar att jag kommer få finna mig i detta så länge barnen bor hemma alltså? Suck. Och suck. Får väl börja tävla i folkrace eller nåt och göra det till familjens gemensamma intresse istället!

Majja Almqvist sa...

Köp en åkgräsklippare, så kommer sommaren vara räddad! Haha...

Karin sa...

Min treåring har lämnat över bilintresset till lillebror och själv ägnar han mycket tankar på just dinosaurier så det kanske kommer. Jag tycker det dock är jobbigare med pojkars förkärlek till "pangare". Jag fattar inte var han fått det ifrån men det är bara att ignorera...

Frida M sa...

Mijima: Nja, det är någon form av skräckblandad förtjusning, jag tvivlar på att han skulle våga åka..

Karin: Ja, vi har faktiskt försökt introducera just dinosaurer, för vi tänkte att det fascinerar säkert alla barn, men nej. Ja, också pistolerna, vi försöker att inte göra någon grej av det, så att det inte ska bli "förbjudet och skitkul"

Jeppe sa...

Har funderat på precis samma sak och har i tidig ålder introducerat leksakscyklar....än så länge bara en legocykel, men jobbar hårt på att hitta större leksakscyklar... känns ibland som om bilindustrin och leksaksindustrin är svågrar. Det bästa jag hitta hittils är denna träbuss http://www.ekoleko.se/?category_id=9&item_id=153

Frida M sa...

jeppe: tack för tpset! ska jag kolla in!