torsdag 23 juli 2009

Boktipset: 50 sätt att sabba planeten



Om man har tröttnat på alla politiker och miljöforskare som talar om för oss hur vi ska leva, men ändå vill lära sig mer om klimatkrisen, är det här rätt bok. Engelska miljöjournalisten Mark Townsend har skrivit en bok som istället talar om för oss hur vi ska göra för att sabba planeten. Säkert minst lika effektivt, och dessutom med humor. Bland annat så bjuder han på en meny för "tanklösa." Behöver jag tillägga att menyn består till största delen kött, fisk och skaldjur?

Huvudrätten:

"Halstrad råbiff på ruculabädd

Brasilianskt nötkött, från sojauppfödd boskap i en nyröjd del av Amazonbäckenets regnskog. Serveras med ägg från industriella hönserier i Honolulu på en bädd av rucola marinerad i insektsgift samt kokt engelsk potatis, som har besprutats inte mindre än 18 gånger med olika kemiska ämnen."

Vad hela "klimatmenyn" innehåller och Marks tankar kring boken kan du läsa här.

6 kommentarer:

anni sa...

jag har ett litet dilemma. jag funderar på att bli vegetarian med omtanke för miljö, djur och mig själv då jag inbillar mig har hälsomässiga fördelar. men samtidigt gillar jag att äta kött och tycker att det är ganska gott. vad tycker ni att jag ska göra?

emelie sa...

bra tips, den boken ska jag kolla in.

anni - jag skulle antingen rekomendera dig att ge upp kött till 99%, alltså inte bli vegetarian på heltid men ändå inte äta kött särskilt ofta. på det sättet blir det inget förbud, och/eller vänja dig av med det succesivt, och/eller sätta dig in i vad köttproduktionen innebär att du inte vill äta kött längre.

Lycka till!

CrimsonAnna sa...

Kul boktips-kanske något att ge en klimatskeptiker.

Ani-jag är på Emilie linje. Jag har hört om folk som äter vego på vardag och kött på helger-och då kostar på sig kött som vilt och eko-kött. Kanske en bra variant? I övrigt är mitt tips att låna vegetariska kokböcker på biblioteket och kolla in www.vegomums.com på nätet.

Frida M sa...

anni: jag är inne på samma linje som emelie och anna. Om det känns jobbigt att skippa köttet helt kan man göra det till en "fest-grej", som man unnar sig då och då. Å andra sidan skriver du att du tycker att kött är GANSKA gott. Så steget att skippa köttet helt kanske inte är så långt borta? Jag har precis gett upp massor av ostar (med löpe) som jag älskar, och har hitills inte saknat dem alls. Testa att bli vegetarian på heltid i några veckor och se hur det känns! Glöm inte att varje dag påminna dig om att du gör djuren och miljön en stooor tjänst.
Lycka till!

Sundarii sa...

Anni: Jag trodde aldrig att jag skulle ge upp köttet på heltid men nu är det ca 3 år sen jag gav upp köttet helt och hållet. Det går om man bara vill! Jag håller med de andra, du kommer märka skillnad inom kort tid och att det faktiskt är kul med nya måltider.

Vegomamman: ÅH; DEN DÄR BOKEN SKA JAG KÖPA! Tack för tipset!

Frida M sa...

Sundarii: Jag håller med om att man klarar det mesta om man vill tillräckligt mycket! Boken är en bra investering tror jag!