torsdag 16 juli 2009

Om löpe - Att äta ost eller inte äta ost, det är frågan

Det kom ett trevligt mail för ett tag sedan. En läsare undrade på vilket sätt jag motiverar att jag äter löpe, som används vid osttillverkning och framställs av ett enzym som kommer från kalvmagar. Ja, sanningen är den att jag inte riktigt vet hur jag motiverar det.

Min övergripande filosofi när det kommer till det mesta är dock att så länge det finns en vilja att göra gott och bidra med vad man kan, så är det bra. Jag väljer hellre att se det som människor gör, än det dom inte gör. Om någon bestämmer sig för att äta vegetariskt två dagar i veckan så tycker jag att det är bra, jag frågar inte varför de inte blir vegetarianer på heltid. Kan jag sedan inspirera någon till att ta steget fullt ut är jag givetivis väldigt nöjd med detta, men jag ser det inte som min uppgift att fördöma eller ge människor dåligt samvete. Det måste inte vara allt eller inget.

På samma sätt försöker jag se min egen konsumtion av ägg och mejeriprodukter. Jag försöker göra vad jag kan genom att laga vegetariskt till hela familjen och bara köpa ekologiska ägg och mjölkprodukter. Jag tycker egentligen att en vegan-kost är det bästa, både ur miljösynpunkt och när det kommer till att leva utan djurförtryck. Men jag är inte säker på att vi skulle kunna få ihop vår vardag och ekonomi om jag skulle försöka laga en fullgod, näringsriktig vegan-kost till hela familjen varje dag. Mat ska dessutom vara roligt, inte kravfyllt.

Men så började jag fundera på det här med löpe, och det känns faktiskt olustigt. Jag är inte redo att bli vegan, jag vet inte ens om jag vill bli det, men jag har under ett par veckor försökt att utesluta ost med löpe så gott det går. Jag har inte tagit något principbeslut, utan kommer fortsätta äta ost i maten, men när jag kan välja, så väljer jag bort. Många får-och getostar är till exempel utan animaliskt löpe.

Och som sagt var, jag är inte ute efter att ge någon dåligt samvete, bara redogöra för mina egna tankar kring detta. Någon annan som vill dela med sig av sina tankar?

28 kommentarer:

Hannah sa...

Jag vill egentligen inte äta ost som innehåller löpe, för det känns som du säger olustigt. Det stör mig verkligen att det är ostlöpe i de flesta ostarna! Jag provade på en ekologisk ost utan löpe för några veckor sedan, "Västan" heter den. Den var ok, men annorlunda. Jag saknade min tråkiga hushållsost (nej, jag är ingen finsmakare även om jag är frankofil!). Jag får ärligt talat lite dåligt samvete när jag köper vanlig ost, men jag håller med dig om att man får se till allt bra man gör istället och kanske försöka trappa ner på konsumtionen av vissa grejer och att välja andra alternativ. Nu blev jag inspirerad att köpa Västan igen! :) Jag gillade att den var ekologisk ockå. Sådär. Sluttjatat! ;)

Hannah sa...

"...välja andra BÄTTRE alternativ" skulle det vara! Och "också"! ;)

Anonym sa...

Utomlands är det ju vanligt med löpefri ost, även vanlig hårdost. Man får ju hoppas att det kommer till Sverige. För det är ju så gott med ost (största anledningen till att jag själv inte är vegan).
Kram, Anna

Sundarii sa...

Här hemma är vi hårda mot löpe och vassle. Vi köper alltid "Västan 10% Ekologisk" och nu finns ju det ute som riven ost - vilket jag verkligen ääääälskar. Ibland är vi sugna på mögelost och det finns brieostar som är löpefria - det gäller att kolla ordentligt. Maxi har kanonbra utbud medan Willys har det kasst.

Det finns många veggies som köper produkter med vassle/löpe innehåll och jag tycker att de är då dåligt pålästa och ska då helst inte kalla sig för veggie. Det är ju en sak att de inte visste om det men det gäller ju att vara påläst lixom. Trevlig helg!

loba sa...

Jag vet inte. Självklart gör alla så gott de kan, och du är ju själv ett föredöme tycker jag, men löpe och vassle.... nej, jag tycker inte det är ok. Man behöver inte bli vegan för att undvika det (även om jag självklart skulle bli glad ;)), men det finns ju rätt enkla vägar kring det hela och dem borde man kanske ta som vegetarian.

Frida M sa...

Hannah: Tack för tipset om Västan, den ska jag börja köpa hem!

Anna: Jag är ju tyvärr också väldigt förtjust i ost!

Sundarii: Bra att du tipsar om olika ostar utan löpe! Men ost räknas som en del i den lakto-vegetariska kosten, så jag tycker nog att man kan kalla sig vegetarian även om man äter ost med löpe. Många väljer att äta vegetariskt för att man inte vill bidra till köttkonsumtionen, löpe och gelantin är båda restprodukter, inga djur slaktas väl för löpets skull? Eller? Hur gör ni när ni äter ute? Beställer hem pizza?

loba: Jag kan förstå att det verkar märkligt för en vegan. Är man vegan fullt ut är det inte svårt att undvika löpe. Däremot känns det krångligt att till exempel säga hemma hos andra "jag äter ost, men inte den osten osv." liksom när man äter ute. Däremot kan jag hålla med om att det inte behöver vara så krångligt att undvika ost med löpe när man lagar mat hemma!

johannes sa...

Hej Vegomamman!

Bra blogg! Hittade hit via ditt Prag-inlägg och går nu igenom lite annat du har skrivit.

Jag är lakto-ovo-vegetarian och äter varken löpe eller gelatin.

Det finns många anledningar till att jag väljer en vegetarisk kost och köttkonsumtionen är en av dessa. En annan är att jag inbillar mig att det är hälsosammare att välja grönt framför animalier. En tredje är att jag i slutändan tror att man bidrar till en bättre värld. Hoppas jag.

För mig är det inte speciellt svårt att undvika löpe. Jag säger helt enkelt att jag inte äter ost. Hellre det än "jag äter ost men inte ...". Att jag kan uppfattas som krånglig försöker jag inte att bry mig om, även om det lett till att jag undviker att gå på middagar hos människor jag inte känner så väl. Trist? Ja. Varför? Se stycket ovan :-)

Beställa pizza gör jag sällan nuförtiden, men när jag väl gör det väljer jag bort osten, precis som "veganer" gör - inte svårare än så!

När det gäller gelatin förstår jag inte hur någon, vegetarian eller inte, kan äta det. Vidrigt.

Oavsett om det är en restprodukt eller ej så är det en produkt "de" kan sälja och därmed tjäna pengar på. Det i sin tur gör att de kan sälja "huvudprodukterna" (köttet, skinnet osv) billigare. Ja precis - det innebär alltså att man som vegetarian indirekt stödjer köttbranchen genom att äta löpe.

Jag tvingar aldrig på folk mina åsikter, men jag har inget emot att informera om varför köttkonsumtionen inte är okej. Eller varför det inte är etiskt okej eller motiverat att 2009 köpa skor i skinn/läder när det finns alternativ.

Förutom västan finns (fanns?) det en ost med röd förpackning av modellen Edamer, som även den är utan löpe. Jag har för mig att den tillverkas av Valio.

Den där färdigskivade osten tillverkad av friendship har "mikrobiellt löpe".

En "varning" för Västan! Det är bara en av västan-ostarna som har veg-löpe. Det finns en som är "trekantig" mer lite högre fetthalt som har animaliskt löpe.

Vet inte riktigt var jag ville komma med detta. Jag har spårat ur. Tack i alla fall för bloggen.

Frida M sa...

johannes: Kul att du tittar in och bidrar med lite klokskap här på bloggen, det uppskattas! Och tack för berömmet! Ja, även restprodukter bidrar till att finansiera köttindustrin, det har du väldigt rätt i. Beställa pizza utan ost är ju ett sätt, det är väl att säga nej när man blir bjuden hemma hos folk som kan vara svårt tycker jag. Vi är ju redan krångliga vegofamiljen.. Va fasen ska de bjuda barnen på liksom? Skämt åsido, de flesta vi äter hos är vegetarianer och jag tror att jag skulle kunna säga till. Däremot vill jag inte pracka på barnen mer saker som de inte ska äta. Ännu.

Hannah sa...

Just det. Johannes har rätt. Jag kom på att jag kanske skulle tillägga att det bara är en (såvitt jag vet?) av Västan-ostarna som inte innehåller löpe. Som tur är är det den ekologiska! Och så finns den, som någon skrev, riven också (fast det har jag inte provat än!).

Majja Almqvist sa...

Jag tycker det verkar lite väl invecklat, mat ska vara gott och roligt. Inte en jakt på får äta/ får inte äta.Nu är jag iofs inte fullfjädrad vego, men nog måste man få kalla sig vego även om man äter animaliskt löpe. Annars får du byta bloggnamn till "Almost Vegomamman" ;D

Frida M sa...

Mijima: Ha, ha! Jag tycker också att mat ska vara gott och roligt, annars skulle det inte bli någon bra blogg!

johannes sa...

Mijima: Självklart. Du får kalla dig vad du vill. Många "jag är vegetarian.. men jag äter fisk" kallar sig ju vegetarianer också. Ibland händer det att jag själv dricker en mörk ale och där man kan tvista om hur pass mycket vegetarian jag egentligen är.

Vegetarian per definition är såvitt jag vet det som många kallar "Vegan". Dvs man äter inget animaliskt alls. Sen finns det olika varianter där de vanligaste är ovo (ägg), lakto (mjölk) samt lakto-ovo (mjölk+ägg). Vegan däremot handlar inte bara om kosten, utan även kläder, möbler, inredning i bilen och ens övriga val i livet utöver sin diet.

Om du väljer att äta löpe eller ej är såklart ditt beslut. Om du tycker att det gör din matvardag jobbig och tråkig ska du självklart fortsätta att äta löpe.

I England finns en liten rörelse som heter Vegetarian Society som märker produkter som "Suitable for vegetarians". Ni har kanske sett märkningen på t.ex fontanas fetaost samt halloumi? Ost med animaliskt löpe får ej den märkningen av en anledning.

Tyvärr finns det ingen motsvarande märkning här i Sverige.

Som jag skrev försöker jag inte övertala någon, ville bara dela med mig om den informationen jag samlade på mig i samband med att jag slutade äta löpe för några år sedan.

Något som är lite tragiskt i detta är att det finns vegetariska motsvarigheter till löpe som man kan göra ost av, men att tillverkarna inte bryr sig, eftersom den typen av ost inte efterfrågas, eftersom många vegetarianer äter löpe utan vetskapen om vad det är......

På samma sätt är det tragiskt att när jag gick in på en salladsbar tidigare i veckan och frågade om de hade några vegetariska sallader fick jag svaret "jarå, vi har en med krabba och en med räkor".

Ika sa...

Jag har velat lite kring om jag ska kommentera eller inte, tänkte låta bli men sedan läste jag ditt senare inlägg och tänkte att jag kanske trots allt borde bidra till mångfalden. För det animaliska löpet går inte fetbort i mitt fall.
Jag tänkte som sagt först vara tyst, för jag kallar mig inte ens vegetarian längre - andra kallar mig ofta det, men jag brukar protestera, eftersom det inte stämmer. Samtidigt: om jag på ett väldigt enkelt sätt, utan långa förklaringar, ska förklara vad jag äter brukar "vegetarian" vara den benämning på mig själv som är enklast att använda. Och jag kan ju mycket väl äta t.o.m. veganmat (gör det ibland bara för att det råkar bli en sån rätt, även om jag inte anstränger mig för att välja bort de animaliska ingredienserna) - om den är välgjord.

Jag äter alltså mestadels vegetariskt, men även fisk och ekologiskt kött/vilt. Det här låter säkert huvudlöst i mångas öron, i synnerhet i såna här sammanhang, men för mig är det här ett sätt att balansera livet. Jag har läst en del om vegankost men måste säga att ju äldre jag blir och ju mer jag läser om mat och matproduktion, desto mera främmande känns tanken för mig (Andra får naturligtvis bli veganer, det stör inte mig, och jag kan utan problem bjuda på vegansk middag om det behövs).
Men - det finns säkert de som menar att jag ändå är ett hopplöst fall i och med att jag inte ens tycker att det är principiellt fel att äta djur. Jag tycker att det finns väldigt mycket i den industrialiserade djurproduktionen som är väldigt fel, men jag tycker däremot inte att det att människan dödar ett djur för att äta upp det är moraliskt fel oavsett omständigheterna.
Att jag aldrig helt har slutat äta djur har säkert bidragit till att jag blivit mindre krävande med åren. Jag slutade äta vanligt kött för mer än tio år sedan, men det senaste året har jag ibland ätit kött när jag blivit bjuden, när jag inte haft möjlighet att "specialbeställa" mat. Mycket handlar det om att jag upplever det jobbigt att vara socialt osmidig om folk bjuder mig på mat, men ännu mera om att jag har en kropp som vägrar leva på sallad. Vällagad proteinhaltig vegetarisk mat går utmärkt att äta (och det är oftast vad jag äter när jag lagar maten själv), men proteinfattiga grönsaksröror eller morotsbiffar får mig bara irriterad - dels när jag äter dem, dels en stund senare när jag är hungrig igen. Finns det inte ägg, bönor eller ordentliga mängder ost i maten vet jag att det inte kommer att funka, och jag vet också att min kropp reagerar kraftigt på hunger och lågt blodsocker.

Att jag sedan i sammanhanget har valt att äta ost med animaliskt löpe - tja, jag har sett det som så att det rör sig om en biprodukt, att kalvarna inte slaktas för ostlöpets skull. Johannes har rätt i att det bidrar till att göra köttindustrin lönsam. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att om man slaktar ett djur har man en skyldighet att ta tillvara så mycket som möjligt av djuret. Jag tycker nästan att det är värre att kasta bort kött än att äta upp det...

Nu blir det här långt, och kanske borde jag grunda en egen matblogg för att få lägga ut texten... Mat är viktigt för mig. Att äta regelbundet, att äta bra mat, att äta mat som helst ska vara närproducerad, skonsamt behandlad och ren. Att äta riktig mat framom skräp. Och framför allt: att mat ska få vara en njutning, och inte ett nödvändigt ont, eller ett område för ständigt dåligt samvete. Jag mår inte bra av att tänka för mycket för maten - och då tycker jag redan att jag tänker en hel del, om jag lite grovt ska jämföra med människor omkring mig. Jag tror mera på att göra val i sin vardag som man kan leva med på sikt - och jag vet att jag inte klarar av att vara "perfekt". Därför handlar det, för mig och säkert för de flesta andra som handlar medvetet, om att hitta en nivå som fungerar för mig själv. Om den fungerar för andra eller inte är i slutändan inte mitt främsta problem.

Frida M sa...

Johannes: Jag uppfattade din kommentar som ödmjuk, och inte som att du försökte pracka på mig eller någon annan dina åsikter. Att vegetariskt löpe inte efterfrågas eftersom många inte vet vad löpe är, är självklart ett problem. Kanske har vi bidragit med lite här på bloggen nu. Jag ska nog maila Arla och fråga lite kring vegetabiliskt löpe.

Ika: Jag välkomnar en nyanserad debatt, det är inte meningen att alla som äter löpe ska "skämmas" eller inte vilja kommentera. För övrigt så liknar din inställning min egen ganska mycket, även om jag varit vegetarian (nåja, ätit löpe) sen jag var 11 år. Alla är inte vegetarianer av princip, utan för att göra världen lite bättre helt enkelt. Jag tycker inte att någon ska avstå från att kalla sig vegetarian för att man vill äta ost heller. Men när det kommer till mig själv är jag mycket hårdare än vad jag är mot andra. Nu känner jag att jag har svårt att motivera för mig själv varför jag ska äta löpe, så då väljer jag bort det. Men kanske inte på "bjudmiddagar" eftersom jag inte heller vill uppfattas som "socialt krånglig"!

Ika sa...

Det här med sidoeffekter av köttindustrin har grott i bakhuvudet den senaste veckan, och det har lett till att jag har börjat fundera allt mera på hur vegetarianer och framför allt veganer ser på vegetabilier odlade med hjälp av stallgödsel i någon form. Jag inser att det är en viss skillnad på löpe och stallgödsel, men tycker ändå att dte finns viss relevans. Om man väljer att avstå från djurprodukter för att inte understöda köttindustrin, blir det inte någonstans ett problem att äta morötter som odlats med hjälp av komposterad stallgödsel från en köttgård? Eller handlar det bara om att man måste dra gränsen någonstans?

Som jag skrev i min tidigare kommentar har jag med åren fått allt svårare att ta till mig filosofin bakom det veganska levnadssättet. Mycket handlar det i mitt fall om att jag tycker att den filosofgin inte helöt och hållet går ihop med naturens kretslopp. Men - jag är ju inte vegan, så det är kanske inte underligt att jag inte helt förstår det här. Ändå har jag funderat en del på hur man tänker kring just stallgödselanvändning, eller för den delen honung. Jag vet att veganer i allmänhet undviker honung, men frågan är ju om man ändå inte borde använda honung för att understöda biodlandet - eftersom bina är väldigt viktiga för den biologiska mångfalden.

Anonym sa...

Löpe i all sin ära, det äter jag inte, men hur många kollar egentligen alla E-nummer? det finns runt 30-40 E-nummer som är gjorda på fettet från gris! Hur många vet egentligen det. Jag är lakto-veg dvs jag äter inte något från djurriket förrutom mejeriprodukter. Mjölk, fil, ost (löpefri) äter jag dock.

Anonym sa...

Suveränt inlägg! Har just på en förfrågan listat ostar som är fria från löpe på min blogg. Jag själv är inte så noga med om en ost innehåller löpe eller ej. Men jag håller med, det handlar mer om vad man gör än inte gör.

Man ska som vegetarian alltid behöva förklara sig över varför man gör det och inte det. En som äter kött blir sällan ifrågasatt över sina val till att äta kött. Säger man "nej tack, jag äter inte kött" så ska man alltid behöva "stå till svars" för att man inte gör det. Sällan ställs motfrågan "varför äter du kött?".

Hur som, bra inlägg och suverän blogg! :)

Unknown sa...

Tjenna!
Jag håller med om att det är konstigt att köttätare sällan blir ifrågasatta, men beror detta inte på att alternativa livsstilar alltid måste vara väldigt ödmjuka för att inte sticka andra i ögonen.

Samtidigt tycker jag att det är bra att bli ifrågasatt för det blir ju bara mer och mer naturligt desto mer man pratar om det. Detta gäller ju en själv, men kanske framförallt alla andra. Desto mer man frågar efter löpfri ost etc på pizzerian, hemma hos folk eller var som helst, desto mer självklart kommer det bli att tänka på det sättet. Men som sagt, man får inte försöka tvinga andra att ändra sig, gör man det jobbar man nog snarare emot sitt eget mål.

Även om man inte tror att det kommer att ha någon direkt effekt tror jag att det kan hjälpa ens sak att fråga och därigenom prata mer om det.
Tack för en typiskt trevlig blogg förresten :)

Markatta sa...

Det jag gjorde när jag var vegan (eller "bra vegetarian") var att ta med riven ost till pizzerian och be dem använda den.

Jag håller inte med om löpe, det är en resprodukt. Om man dödade kalvar för det, ja då skulle jag hålla med. Jag tror inte ens köttets pris påverkas av det nämnvärt utan det låter för mig mer som att faktiskt använda det som blir över. Vassle visste jag inte om förrän nu.
Jag skulle inte välja bort varken löpe eller vassle i nuläget och jag anser mig ändå vara vegitarian men inte "bra" sådan eller vad det heter.

Vegetarian betyder vegan ja, men inte i vardagsspråket.

Frida M sa...

Anonym: Som vegan hade jag full koll på E-nummer, nu måste jag erkänna att jag har ganska dålig koll!

Victor: Ska leta reda på listan i din blogg som för övrigt såg väldigt trevlig och inspirerande ut!

Stefan: Så sant, väldigt kloka ord!

Markatten: Visst tycker jag också att man kan kalla sig vegetarian även om man äter löpe!

Anonym sa...

Det finns flera ostar vi Lakto-vegetarianer kan äta.

Vi kan äta fetaostar, Euro-shoppers (icas billighetsmärke - är det så det heter) brieost och mozarella. Ett märke som heter Friendship har färdigskurna skivor med olika smaker (tyvärr endast färdigskuret) finns också på ica. Sen har vi de engelska cheddarostarna som säljs i vanliga affärer till jul och i ostaffärer för det mesta ... jag brukar köpa ölcheddar mmmm :)

Jag tycker att det är viktigt att vi utbildar alla restauranger vi kommer i kontakt med - för att slippa dessa diskussioner om några år --- om vi låter bli nu tar det bara längre tid innan de bryr sig om problematiken med löpe ... det tar också längre tid innan våra svenska mejerier inser att det finns marknadsandelar att ta här! :)

Kram på er :) /Lina Sofie

Anonym sa...

Nej, man är inte vegetarian om man äter djur och löpe kommer från ett dödat djur!

Jag lägger ingen värdering i detta utan konstaterar bara!

Snälla låt oss hålla på begreppet, jag vet inte hur många gånger jag suttit på restauranger och blivit frågad om jag äter fisk, skaldjur eller kyckling direkt efter att jag talat om att jag är vegetarian.

Begreppet är hijackat av köttätare som endast äter visst kött :( och detta gör det betydligt svårare för vegetarianer när vi ska äta ute eller hemma hos.

På samma sätt måsta begreppet värjas mot alla ostar mm. Vi måste kunna beställa en vegetarisk macka utan att få keso eller annan ost med löpe i ... och det kan vi inte så länge som vi kallar den ickevegetariska osten för vegetarisk kost - det är den inte.

Själv händer det att jag äter icke-vegetarisk ost men jag vill inte. Och jag vill verkligen inte få annat än just vegetarisk mat när jag beställer det på en restaurang. Jag vill inte att restaurangpersonalens dåliga kunskap eller nonchalans skall förstöra stämningen och jag vill inte betala dyra pengar för "lite wokade grönsaker".

:) ... snälla låt vegetariskt vara vegetariskt !

/Lina Sofie

Anonym sa...

Alla Valios ostar ska vara utan löpe, skriver dom på hemsidan.Så det finns ju nog löpefri ost om man söker.
Håller med om att det viktiga är att försöka och att bry sig om vad man äter, istället för att helt utesluta allt. Det gör mer skillnad om många skulle äta vegetariskt några gånger i veckan, än om en person äter varje dag,tror jag.
Själv äter jag varken löpe eller gelatin, och jag tycker egentligen inte man kan kalla sig vegetarian(lakto-ovo)om man äter det. Men som sagt, det viktigaste är att man försöker äta "bra", och inte vad man kallar sig.Trevlig blogg förresten!

Gabriel sa...

Mjölkprodukter tillför ju inte särskilt mycket till kosten dock så förstår inte vad som är det svåra sen finns de tju massor av ostar som ystas med vegetabiliska enzymer istället för löpe är bara att läsa på förpackningen.. annars kan man ju lika gärna börja äta produkter med gelatin o allt möjligt för de tär ju ändå så "lite" det är delar av djur så enkelt är det..

Anonym sa...

En kalv ger produktionen som motsvarar 300-350kg ost. Det försvarar inget men ger perspektiv. Hellre ost än ägg kanske!?

Anonym sa...

Vänner ni får äta och låta bli att äta precis vad ni vill, men att läsa alla dessa inlägg gör mig matt. Tänk att viga sitt liv åt att leta och krångla bland mathyllorna... SUCK. Kolla på era tanduppsättningar! Rimmar dåligt mot en kost bara byggd på grönt.
Jag äter allting som bjuds, även det som veganer bjuder mig på, men den maten saknar tyvärr pricken över iet

Elin sa...

Hahahaha den maten saknar pricken över iet? Iet i ditt fall är då att världen håller på att gå under i växthuseffekter och människor som svälter ihjäl och dör för att ditt priviligierade arsle ska få kött? Djur lider dag in och dag ut för att du ska ha mjölk? Suger du fortfarande på din mammas tutte?? Nej märkligt då att du som vuxen människa inte kan släppa kossans tutte.
Dina tänder ser dessutom INTE ut som naturliga köttätare /se lejon och till och med katter.

Det här gör mig också matt. Att alla dessa människor som säger sig bry sig om djur och natur forsätter välja idiotiska alternativ som helt och hållet går emot dom värderingarna.

Det här med att kött och mjölkprodukter gör saker godare har ju sina naturliga skäl. Ni har växt upp med smaken och är vana vid det. Det tar inte lång tid att bryta beroendet och bli bra på att laga veganmat. Mycket godare, nyttigare och bättre - FÖR ALLA.

Anonym sa...

Utifall att någon, i likhet med mig, snubblar in på det här inlägget och blir nyfiken på ostar utan löpe så kan jag tipsa om den här (långa!) listan:
http://ostboden.wordpress.com/vegetariska-ostar/