måndag 13 juli 2009

Mat för små veggisar on the road


Nej, jag är inte alltid föruseende. När vi åkte från sommarstugan igår var kylskåpet helt urätet, inte en endaste tomat fanns det att göra matsäck på. Inga "nödburkar" heller. Därför var det skönt att se att det faktiskt funkar med ett raststopp på den svenska hamburgerkedjan, även när man har veggie-kids. De är dessutom duktiga och klimatkompenserar.
Bebisen plockade glatt i sig en halv bönsallad, och tillsammans med lite färsk tomat och bröd från våra veggie-burgare blev det en rätt okej måltid. I alla fall inte sämre än vad alla andra där inne fick i sig... Man kan också komplettera med en fruktsallad till efterrätt.
Jag är i och för sig emot schablonbilden av att vegetarianer alltid är nyttigare än alla andra, därför är det ingen diskussion om att Treåringen inte ska äta strips. Men nu när jag tänker på saken så frågade jag inte ens om han ville ha något annat. Faktum är att det är ganska stor sannolikhet att han skulle ta minimorötter, frukt eller något annat om han fick välja. Nästa gång ska jag vara duktig och fråga!

3 kommentarer:

Anna Kaagaard Kristensen sa...

Jag brukade alltid ge min son pemmesfrites, jag hadeALDRIG frågat om hn ville ha något annat, jag antog liksom att han ville ha det eftersom att jag tycker att det är godast :D Sen gav min sambo honom minimorötter en dag och då visade det sig att han gillade det bättre, underligt, han brås inte på mig i alla fall :D

Hannah sa...

Åh, jag älskar MAX! :P Särskilt Greenmålet (och cheddardippen, yum!). Det är tyvärr inte särskilt nyttigt, men ooh så gott! Och det är som sagt bra att de klimatkompenserar och har lite vegetariska alternativ. Tacosalladen är ganska god också.

Frida M sa...

Anna: Då är det inte bara jag alltså... skönt att höra!

Hannah: Får testa taco-salladen nästa gång jag är i behov av ett "nödmål"!