torsdag 21 maj 2009

Man ska inte tro allt man hör - Om barn och bönor


Då och då får jag mail från läsare av bloggen. Det är alltid lika kul när någon skriver och berättar något om sig själv, tackar för inspiration eller anförtror mig med frågor kring kosten. Ibland blir jag dock frustrerad. Inte över dem som skriver mailen, utan över de fördomar kring barn och vegetarisk kost som fortfarande finns.
För ett tag sedan fick jag ett mail från en tjej som fått höra från sitt BVC att det inte var bra att ge bönor och linser till små barn eftersom det inte var bra för deras magar, och undrade vilka proteinkällor vi använde oss av istället. Men våra barn är ju uppfödda på bönor och linser! Det är en utmärkt proteinkälla, även för små barn. Våra barn har aldrig haft särskilt mycket problem med magen.
Det är synd att man inte är bättre påläst på BVC, och inte stöttar förälderns önskan om att ge sina barn mer vegetarisk mat. Så om det är någon av er andra som får höra liknande dumheter i olika sammanhang, var inte rädda för att ifrågasätta!

10 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Skrev inte dietisten på allt om barn till dig att bönor och linser var okej? Man kan ju byta vatten när man kokar eller ha i fänkålsfrön. Ja jösses, mycket tossigt får man höra som vego.

Sanna sa...

Håller absolut med dig! Min son (nu åtta månader) är vegetarian och när jag upplyste BVC om detta såg jag hur skeptisk sköterskan såg ut. Enda kommentaren jag fick var "jaha...ja, det är ju viktigt att han får i sig järn..." Sen var det inte mer med det. Det känns nästan som att hon undviker ämnet när vi är där. Jag hade velat haft stöd och råd, men här var det så uppenbart att hon inte hade en aning om vad hon skulle säga. Min son har haft problem med magen men inte ens då fick man några kostråd mer än: "Ät katrinplommon!" Hon frågade inte ens vad han brukade äta.

För övrigt måste jag bara tacka för all inspiration! Speciellt då den här bloggen blev mitt substitut till BVC-s uteblivna kostråd!

Frida M sa...

Anna: Jo, barndietisten sa att det var utmärkt mat, även för små bebisar! Så sa de även på BVC när jag gick med mitt första barn!

Sanna: Tråkigt att du inte fått bättre stöd! Jag hade tyckt att det varit jättejobbigt med mitt första barn om ingen svarat på mina frågor ordentligt! Jag är också glad att du tycker att du hittat vettig information här istället, då känns det verkligen meningsfullt att fortsätta skriva!

hippihäxan sa...

Jo, så säger de på förskolan också. Att barn inte ska äta vegetariskt och absolut inte bönor.
Orkade dock inte tjafsa (om det också...) eftersom mina barn "får" äta kött.
Men jag undrade i mitt stilla sinne hur de kan vara så välskapta och smarta om det nu skulle vara så farligt med bönor... (vilket ju är deras främsta proteinkälla)

Frida M sa...

hippihäxan: Jag skulle ha blivit helt vansinnig om de sagt så till mig på Treåringens dagis!

Karin sa...

Självklart får barn äta linser och bönor! Gott och bra! Visst ska inte barn få i sig för mycket fullkorn och fibrer men det är ju en annan sak. Säg det livsmedel som det inte kan bli för mycket av?

Jag tror att det delvis kan bottna i att många vuxna själva är skeptiska till bönor och linser. Jag upplever att det inte är helt självklart att bjuda vuxna heller på det -nästan som när mamma på åttiotalet alltid frågade innan hon hade vitlök i maten.

Pi sa...

Hej!
Det var jag som skrev mejlet med frågan till dig och jag blev ju så glad för svaret. Min lilla 9 månaders har nu fått äta linser och älskade det!
Jag tycker det är lite svårt att hitta information om en bra vegetarisk kost för bebisar. Och burkmat har ju bara olika pastarätter som vegetariskt alternativ, lite trist tycker jag. Men nu är jag inspirerad att laga massor av smarriga bön och linsrätter till min lilla kille!

Frida M sa...

Karin: "Jag tror att det delvis kan bottna i att många vuxna själva är skeptiska till bönor och linser." - Precis så är det tror jag med!

Pi: Kul att din bebis gillade linser direkt! Jag uppfattar också vego-burkarna mer som att de är gjorda som ett komplemet till köttburkarna..

annalin sa...

Jag sa direkt att min dotter inte skulle äta kött, och min bvc-sköterska hade inget ont att säga om det, tvärtom, och hon hjälpte oss att få en tid hos en barndietist så att vi kunde vara säkra på att det blev rätt från början. Jag är nämligen inte en sån duktig och varierande vegomamma som du ;-)

Frida M sa...

annalin: Det är så det ska vara, det är ju därför BVC finns:)
Och min "duktighet" beror ju på mitt intresse.. Jag har lärt mig genom att hålla på. För att jag tycker att det är kul helt enkelt!