lördag 28 februari 2009

Vem är det egentligen som stör näringskedjan?


(Originalbild på rådjurets släkting från freedigitalphotos)

Lodjursjakten utökas kraftigt, skriver DN i en artikel idag. Anledningen ska vara att de äter upp alla rådjur för jägarna. Här blir jag plötsligt förvirrad. När jag var liten och försökte få en förklaring till varför man sköt djuren i skogen (farfar var jägare) fick jag höra att det behövdes för att upprätthålla balansen i skogen. De fanns inte längre tillräckligt med rovdjur för att ta ner rådjurs och älgstammen så som det behövdes. Därför måste jägarna hjälpa till att upprätthålla näringskedjan. Så om det nu finns tillräckligt med lodjur för att hålla ordning på rådjursstammen så är väl det bra? Jägarna drar sig tillbaka nöjda med vad de åstadkommit? Nej, jag tänkte väl det! Nu är det plötsligt lodjuren som "tar" jägarnas rådjur.

Det finns inget ädelt syfte i jakt, det handlar om att döda för spänningens skull och för att få fint kött på bordet. Jag köper inte heller argumentet med naturupplevelser. Vi är många som tycker om att vistas i skogen och plocka svamp eller utöva andra fredliga aktiviteter.

Filmen Jägarna (kan inte ha varit så populär bland Sveriges jägare) av Kjell Sundvall drog det hela till sin extremaste punkt och lät gränserna suddas ut för filmens inblandade om vad som var ett värdigt liv. Vad är okej att döda och vad är det inte? Även om den filmen var fiktion så tyckte jag att det var en otäck och tankeväckande lek i gränslandet kring våra etiska normer.

Relaterad läsning:
Det finns också jägare som kritiserar det sätt som ekonomiska intressen i rådjursjakten lyfts fram i artikeln, som verkar ha tänkt till litegrann, läs här.

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Galet håller med dig. Skulle iofs blivit ledsen om ett lodjur tagit de orädda rådjur som bodde i trädgården när jag växte upp och sov utanför mitt fönster men då har de fyllt sitt syfte och inte dött förgäves.

Håller med dig om naturuppelvelserna. Kontrar med något positivt-allt fler fjärilsintresserade på hobby-nivå väljer att titta på dem med kikare istället för att fånga och nåla upp dem (har provat själv och det är mycket njutbart)

Frida M sa...

Kanske är något för jägarna att ta efter då, ut i skogen med kikaren och en termos kaffe :)

tizze sa...

gumuHUÄntligen kommer det fram att allt egentligen bara handlar om pengar (att slippa köpa sitt kött). Det är ju också därför som man drar fjädrarna av levande fåglar och sticker hål på levande björnar för att få deras galla. För att inte tala om kncentarationslägrerna som man skapat för alla slaktdjur.

Jag hoppas och tror att de som förringar andras lidande själva blir de som i sitt nästa liv får uppleva det. Det vore ju logiskt om det var så.

Frida M sa...

Ja, visst är det sorgligt att levande varelsers rätt till ett värdigt liv ska vara en fråga om pengar.