måndag 9 februari 2009

ICA:s kunder gör ekologisk revolution


Jag har anat det länge, men nu börjar jag få det bekräftat. Den medvetna konsumenten är inte längre en sällsynt art utan finns överallt i Sveriges ICA butiker. Det började dagen före nyårsafton på ICA Maxi i Sandviken. Jag ville ha ekologisk créme fraiche till förrätten, men där den skulle ha stått gapade hyllorna tomma.


Idag när jag som vanligt skulle veckohandla på ICA Maxi i Botkyrka frågade jag förvånat:
- Var är Krav-bananerna?
- Dom är slut, det kommer mer imorgon.
-Slut? Det är ju bara måndag?
-Jag vet, vi brukar alltid ha, men alla har gått åt.

När jag går därifrån hör jag nästa kund:

- Har ni inga Krav-bananer idag?

Dessutom har de öppnat en jättelik hälsoavdelning med alla tänkbara sorters bönor, ekologiskt finknäcke, dinkelprodukter, quinoaflingor mm. Det blåser nya vindar nu. Det var länge sedan jag lyckades komma över ett paket dinkelmatvete från I love eco, de är alltid slut. Så nu väntar jag bara på att de ska börja öka sin kvot av ekologiska varor i takt med att efterfrågan ökar. Så att Krav-bananerna blir det självklara och enda valet.
Läs också vad hippihäxan och Malvalin skriver om "eco-trenden".

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Har haft en tung dag idag men det här gjorde mig riktigt glad.

Frida M sa...

Det gäller att glädja sig åt det lilla:)