onsdag 4 februari 2009

En väldigt efterlängtad kopp kaffe eller en sådan morgon man bara vill snabbspola




06:55 Drömmer att jag sitter längst bak i en buss och lyssnar på skön musik i min Ipod. Plötsligt börjar sirener tjuta i örat på mig, jag känner mig livrädd och ser förskräckt hur ett utryckningsfordon i full hastighet håller på att preja bussen av vägen. Sekunden därefter tassar Maken in i sovrummet och säger försynt:
- Älskling, det är dags att gå upp nu...
Sedan rullar morgonen på. Treåringen ligger och gråter på sin säng för att Maken hällt havrepuffar och blåbär (som han äter varje morgon) i hans yoghurt. För just idag ville han verkligen inte ha det. Just det, sen hade han visst kastat paketet med puffar i huvudet på Bebisen också. Disken från gårdagens purékokande står visst kvar. Det blir ett "roligt" projekt att ta itu med sen. Håller på att rengöra Treåringens potta när jag ser hur han lägger sig på Bebisen på köksgolvet. Han är inte riktigt sams med henne den här veckan utan tycker att hon kan hoppa tillbaks in i min mage igen. Det är svårt att rengöra en potta med en bebis på armen. Att klä på sig själv som gått som en dans den senaste tiden är inte att tänka på den här morgonen. När jag fått på Treåringen alla kläder upptäcker jag att Bebisen har bajsat igen. Byter snabbt på en gallskrkande bebis som känner att mamma är stressad.
Hasar iväg till dagis och försöker tänka på kaffet jag ska dricka när jag kommer hem. Dagispersonalen är stressad, det är 6 personal sjuka idag. Magsjuka. Lämnar Treåringen med en liten klump i magen eftersom jag inte känt mig så snäll på morgonen. Hoppas att han ska få en bra dag.
Kommer hem. Precis när jag är på väg in är Bebisen plötsligt klarvaken, fast det är hennes vanliga sovtid. Hasar ett par varv runt kvarteret. Hon somnar om. Kaffe. Nu.

Inga kommentarer: