fredag 6 februari 2009

Non stop cookies och saker går inte alltid som man har tänkt sig



Jag är absolut inte någon bakmamma. Gångerna som jag överhuvudtaget har bakat en kaka kan lätt räknas på ena handens fingrar. Men efter att ha sett så fina cookies i ett recept i tidningen Familjeliv av signaturen Mumlin, kom jag på den lysande idén att jag och treåringen skulle baka cookies som farmor kunde få i födelsedagspresent. Det börjar bra, treåringen är jätteduktig och slickar nogsamt rent allt bakverktyg när smeten är gjord.


Vid det här laget tycker Bebisen att det är hög tid att sova. Jag ställer in smeten i kylskåpet vaggar Bebisen till söms och ber Treåringen vänta precis där han står tills jag lagt Bebisen i sin säng.

Två minuter senare kommer jag ner för trappan och ser bänken full av bakpulver och en olycklig treåring som stönar:
- Aj, min mage jag åt starkt!
Bakpulvret! I panik försöker jag få fram hur mycket han ätit, men han svarar bara "mycket" och håller sig för magen. Jag ringer även och skrämmer upp min pappa, som i sin tur skrämmer upp Lasse Åberg och hans fru som han av en händelse just höll på att skjutsa någonstans.

Lyckas dock lugna ner mig efter ett ganska långt och ingående samtal med Giftinformationscentralen, som försäkrar mig att jag inte måste åka till sjukhus om han inte kräks och har kraftiga magsmärtor.
-Har han ätit mer än 2 msk, frågar de?
-Jag vet inte, svarar jag, men inser att det nog är ganska svårt att få i sig två msk bakpulver på två minuter, även om han själv hävdar att det nog var fem skedar.
En lite skakad treåring berättar allt för morfar i telefonen.


Tillslut får i alla fall farmor sina nonstopcookies, och med tanke på hur många nonstop Treåringen lyckades peta i sig under tiden var det nog ingen fara med hans mage trots allt.



Recept (35 st)

125 g margarin
3 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 liten påse nonstop

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda margarin, socker, ägg och vanlijsocker i en skål med elvisp eller i en matberedre så det blir en krämig smet. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda. Häll ut på mjölat bakbord. Arbeta och rulla degen till en rulle. Skär i 35 bitar. Lägg ut kakorna glest på bakplåtspapper. Placera 3 nonstop på varje cookie. Grädda kakorna i c:a 12 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: