tisdag 10 februari 2009

Mozarellasallad med basilika, kikärtor och matvete - Mer vegetarisk GI-mat





Idén och inspirationen till den här salladen fick jag härifrån, recepten är snarlika, men i vanlig ordning har jag gjort det på mitt eget sätt så jag skriver ner den varianten också. Salladen blev riktigt smakrik och god, och jag fick lust att bjuda på den vid något festligare tillfälle, kanske som en rätt på ett buffébord.
4 personer
3 dl matvete (okokt)
2 pkt mozarella
2 dl kokta kikärtor
1/2 röd lök
2 tomater
1 msk finhackad basilika (jag använde fryst)
1 morot
1 påse maché sallad
1 avocado
c:a 1/2 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
Nymald svartpeppar
Salt
Färskpressad citronjuice
Börja med att koka matvetet så att det hinner svalna innan allt ska blandas samman. Blanda olivolja, pressad vitlök, basilika, citronjuice, svartpeppar och salt i en djup tallrik. Skär mozarellan i ganska stora bitar. Vänd sen runt mozarella och kikärtor i blandningen och låt det ta smak medan du förbereder resten av salladen. Blanda machésalladen med fint skuren röd lök och tärnade tomater. Skala moroten och skär tunna strimmor med hjälp av osthyvel. Vänd i matvetet när det har svalnat och blanda i mozarellan, kikärtorna och dressingen. Smaka av med mer salt och peppar om det behövs. Garnera salladen med morotsstrimmor och avocadobitar. Servera gärna tillsammans med en honung och yoghurtsås.

3 kommentarer:

Maja Glad sa...

Den nya framsidan är fin!

Frida M sa...

Tack så mycket, kände ett behov av förändring:)

Hannele på Hisingen sa...

Det ser gott ut.