tisdag 10 februari 2009

Din son håller på och busar med pennvässaren


På bilden min utsikt från datorn. Baksidan på vår tomt ser inte så jätterolig ut så här års, det är lätt hänt att börja drömma om sommaren redan nu. Varje dag när solen skiner frågar Treåringen om han får gå barfota.
Igår var det galet mycket folk på Öppna förskolan. Är man där med två barn samtidigt är det lätt att pulsen går upp en aning, särskilt när det är dags att fika. Lyckas få tag på en barnstol som jag trycker ner Bebisen i och ber snällt en främmande mamma att hålla ett öga på henne medan jag hämtar fika. Balanserar kaffe, saft och två fat med smörgåsar och kex och inser att mamman som skulle hålla ett öga gått sin väg. Rycker åt mig Bebisens mat för att värma i micron samt leta reda på Treåringen. Hittar honom i ett rum och säger glatt att nu kan vi fika, jag ska bara värma Bebisens mat. En mamma tittar upp på mig:
- Din son håller på och busar med pennvässaren.
Hon sitter med armarna i kors vid ett bord och hennes välartade son sitter brevid, rak i ryggen, och målar fint med vattenfärger.
- Men det går säkert att sopa upp, tillägger hon sen. Jag tror att det står en sop där i hörnet.
Att vara ute med Treåringen är inte alltid så avslappnadne, men det är i alla fall både händelserikt, roligt, socialt och utmanande. På många sätt skulle jag inte vilja ha det annorlunda, även om man åker på en och annan näsknäpp ibland från mammor som vet så mycket bättre.

4 kommentarer:

Maja Glad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maja Glad sa...

Hej Vegomamma!
Jag läste i en biografi över Dalai Lama att han var väldigt intresserad och försökte undersöka allt som barn.Ofta gick de leksaker han fick sönder. Men han blev ju en väldigt fredlig person. Det är väl just vad din pojke håller på med: Att undersöka. Kanske blir han forskare?

CrimsonAnna sa...

Jag håller med Maja-vem vet vad din son blir. Han blir säkert en snäll man som vuxen medan den rakryggade mösntersonen med vattenfärgerna blir yxmördare;)

Frida M sa...

Jag hoppas att han skippar den där yxgrejen, annars får han bli vad han vill:)