fredag 27 februari 2009

Mina bästa tips när man lagar egen barnmat och recept på grönsaksgryta till bebisen




Bebisgrönsaksgryta (Från c:a 7-8 månader)

1 stor ekologisk morot
1/2 liten squash
1 dl frysta gröna ärtor
1 dl ekologisk vispgrädde
1 msk raps-och linolja
1 tsk provencalsk örtkrydda
2 tsk tomatpuré
Skala moroten och riv den grovt. Hacka squashen fint. Häll grönsakerna i en kastrull tillsammans med de frysta ärtorna enligt bilden ovan. Häll på vatten så att det precis täcker och låt koka tillsammans i 10 minuter. Efter 10 minuter häller du av lite kokvatten och tillsätter vispgrädden, oljan, tomatpurén och örtkryddan. Låt allt koka ihop och mixa direkt i kastrullen tills du får en bra konsistens till din bebis. Servera gärna tillsammans med ris, cous, cous eller potatis. Jag tror att det går bra att koka till exempel ris tillsammans med grönsakerna också.
Mina 10 bästa tips när man lagar egen barnmat:
  1. Köp ekologiska ingredienser i så stor utsträckning som möjligt. Man kan ju försöka bespara deras kroppar från odlingsgifter så länge som möjligt.
  2. Utgå från familjens matvanor. Fundera på vad du kan laga till bebisen utifrån det ni ska äta till middag.
  3. Salta inte i vattnet när du lagar familjens mat så är det lätt att ta undan lite till bebisen. Man får krydda lite extra efteråt i stället.
  4. Tänk protein, kolhydrat, grönsak när du sätter ihop bebisens måltider.
  5. Läs på om näringslära för vegetariska barn i Grön barnmat. (Så slipper du stå svarslös om otrevliga människor undrar hur din bebis får i sig allt den behöver)
  6. Är det något som bebisen tycker extra mycket om? Servera nya smaker tillsammans med bebisens favoritmat.
  7. Var inte rädd för att använda smör och grädde, maten ska ju smaka gott!
  8. Krydda maten, exprimentera med olika örtkryddor.
  9. Ha gärna ingredienserna på inköpslistan längst ner hemma så är det lätt att slänga ihop en måltid.
  10. Allt går att mixa (en mixerstav är bästa investeringen).

2 kommentarer:

Ensamvarginna sa...

Så otroligt pedagogiskt du skriver. Jag förstår allt, men sedan är det detta med praktiken. Jag saknar ofta lusten att laga mat, varför - det måste finnas en orsak? Min man älskar (oftast) att laga mat. Han är en konstnär i köket precis som du. Lycka för er och för oss som får smaka förstås.
Kram!

Frida M sa...

Om man har en älskling där hemma som tycker om att laga mat så är det ju bara att luta sig tillbaka:) Det kommer jag att göra när min man tar över föräldraledigheten i höst, då blir han huvudkock här hemma!