lördag 7 februari 2009

Om kvinnor, kärnkraft, framtid och teknik

Newsmill kan du läsa en artikel av Åsa Moberg där hon filosoferar kring varför kvinnorna är de största kärnkraftsmotståndarna och varför kärnkraften tar så mycket energi från svenskt politiskt liv. Är kvinnor i grunden mer realistiska än män och har en förmåga att se konsekvenserna i ett längre framtidsperspektiv, eller är kvinnor allmänt negativt inställda till stora, tekniska revolutioner?

Att kärnkraft skulle vara framtiden i en värld som allt mer börjar förstå vikten av hållbara och förnybara energikällor och ett allmänt ekoanpassat leverne har jag mycket svårt att tänka mig. Om inte annat kan man ju tycka att det är lite ofräscht med en energikälla som också kan användas till massförstörelsevapen.

3 kommentarer:

Maja Glad sa...

Kvinnor och kärnkraft.
Att vänta barn när det samtidigt händer kärnkraftsolyckor i världen är svårt. Ett litet liv i magen som ska ta hand om all skit vi stoppar ner i underjorden. Jag vill att varje tid ska ta hand om sitt eget skräp och inte lämna över skiten till barn som inte ens är födda ännu.

Frida M sa...

Jag har vuxit upp med att inte kunna plocka blåbär och svamp runt där jag bodde på grund av halten av bequerell från Tjernobyl. Det glömmer man inte.

Maja Glad sa...

Kärnkraften är omodern, säger centern, ändå ska vi ha den.
Jag hoppas att inte världens länder tar efter!