lördag 28 februari 2009

Auberginepasta med valnötter

Det här är ett recept som fanns i DN 23/2-09, jag har bara lagt till grönsaksfond och timjan. Jag brukar dra mig för att använda aubergine i mat för att jag tycker att det är svårt att få det att smaka riktigt gott, men det här var inte alls krångligt och väldigt välsmakande.
4 personer
1 dl valnötter
3 vitlöksklyftor
1 liten aubergine
Olivolja
1 burk hela tomater
200 g broccoli
Salt
Svartpeppar
Timjan
1 msk grönsaksfond
Till servering:
300 g fullkornsspaghetti
1 dl riven parmesan
1. Rosta valnötterna i en torr stekpanna
2. Skala och skiva vitlöken tunt. Skala och skär auberginen i små bitar. Fräs vitlök och aubergine i olivolja några minuter. Tillsätt tomater, timjan, salt och grönsaksfond och låt koka en stund.
3. Koka spaghettin enligt paketets anvisningar.
4. Mixa valnötterna i matberedare. Tillsätt tomat-och aubergineblandningen och mixa lite till.
5. Skölj och dela broccoli i små buketter. Stek hastigt i olivolja i het stekpanna, salta och peppra.
6. Blanda den kokta spaghettin med valnöts-och auberginesåsen och broccolin. Servera med riven parmesanost.

2 kommentarer:

m_sister sa...

Hej! Jag provade din viltgryta idag och den fick högsta betyg av både mig och min dotter. Supergod! Har provad olika varianter av viltgryta, skogsgryta och allt vad dom heter men din är bäst hitills. Ska prova det här receptet också. Tycker det är lite krångligt att få till det med proteinet då dottern inte gillar bönor. Linser går ju att smussla ner i det mesta.

Frida M sa...

Roligt! Det är min make som uppfunnit receptet på viltgrytan och den brukar alltid vara populär hos våra gäster.
Nötter är en god proteinkälla att komplettera med, sen är potatis ihop med fullkornsprodukter en annan variant!