fredag 13 februari 2009

Bra att tänka på kring Vegetarisk GI och recept på linssallad

Debatten kring lågkolhydratskosten fortsätter att gå varm på Aftonbladet. Egentligen ska man nog inte kalla vegetarisk GI för en lågkolhydratsdiet. Anledningen är att man inte kan sträva efter samma fördelning av proteiner och kolhydrater som vid vanlig GI-kost som innehåller kött och fisk. Vegetariska proteinkällor som bönor och quorn är naturligt rika på långsamma kolhydrater och inte så feta som kött och fick. Det är därför svårt att följa till exempel GI-viktkolls rekommendationer för hur mycket kolhydrater och protein man ska äta per dag. Du kan alltså inte förvänta dig samma snabba viktnedgång (om det är det du strävar efter) som vid vanlig GI-kost utan mer se det som en långsam och varaktig förändring. Jag har gått ner 3 kilo sen i julas, och kan vara ganska avslappnad med att unna mig saker ibland utan att gå upp i vikt igen. Det är för att bönor, rotsaker, quinoa, knäckebröd och grönsaker utgör de främsta kolhydratskällorna i vår kost. Även om vi ibland struntar i det helt och lagar precis vad vi vill. Vegetarisk GI är mer en form av hälsokost än bantningskur skulle jag vilja säga.
Här är ett recept på en GI-vänlig lunchsallad. Rik på protein från fetaosten och linserna. Jag blev bjuden på en liknande variant av min kompis S, fast med kikärtor istället för linser. Hon hade hittat inspirationen i något som hon kallar för "den indiska smalmatsboken" som hon snott av sin mamma.
Grön linssallad med turkisk yoghurt och fetaost (4 personer)
3 dl kokta gröna linser
2 tomater
1/2 gurka
1/2 röd lök
200 g fetaost
2 dl turkisk yoghurt
1/2 dl vatten
1 msk färsk örtkrydda (jag använde persilja eftersom jag alltid har det i frysen, men S hade koriander, och det blev lite mer smakrikt)
Lite färskpressad citronsaft
2 krm cayennepeppar
1 vitlöksklyfta
Örtsalt
Koka linserna i c:a 40 minuter. Tärna gurka, tomater och fetaost. Finhacka löken. Blanda allt tillsammans med vatten, turkisk yoghurt, örtkrydda, salt och cayennepeppar. Smaka av med lite citronsaft och mer salt om det behövs. Servera tillsammans med avocado.

Inga kommentarer: