söndag 15 februari 2009

Quornifiléer med aubergine, röd pesto och mozarella


Återigen hittade jag inspirationen till receptet i den Vegetariska middagstråden på Familjeliv. Det var någon som berättade om just den här maträtten så jag var bara tvungen att prova eftersom det lät så gott. Och det var väldigt gott, vi åt dem tillsammans med ett grönsaksmos av blomkål och gröna ärtor.
4 personer
8 quornfiléer
1 aubergine
1 paket mozarella
1/2 burk röd pesto
Ganska mycket olivolja
Salt
Vitlökskrydda
Tandpetare
Börja med att skära auberginen på längden i tunna skivor. Lägg sedan ut dem på hushållspapper och salta lätt för att dra ut vätskan. Låt dem ligga så c:a 30 minuter. Pensla en ugnsform med olivolja och lägg i aubergineskivorna. Pensla rejält med olivolja på och salta igen. Låt dem stå i ugnen på 200 grader tills de mjuknat och fått färg. Tina quornfiléerna och pensla dem med en blandning av röd pesto och olivolja. Skär mozarellan i 8 tunna bitar. Lägg en bit mozarella och en liten klick pesto på varje quornfilé. Linda runt en skiva aubergine och fäst med tandpetare. Låt stå i ugnen på 200 grader tills quornfiléerna och mozarellan börjat få lite färg, c:a 20 minuter.

1 kommentar:

CrimsonAnna sa...

Mums-jag tänker spontant att det här ska jag servera nästa gång jag bjuder på middag-vilket dock lär dröja (se min blogg). Kan tänka mig en saftig sallad till också