söndag 1 mars 2009

Kan man verkligen ge keso och mjölkprodukter till bebisar?

Läste på Allt om barn att en läsare kännt sig förvirrad av mina råd att ge keso till bebisen. Precis som det står i svaret från barndietisten så rekommenderar man att vänta med mjölkprodukter tills barnet fyllt ett år som hela måltider, eftersom mjölkprodukter är järnfattiga. Man ska alltså inte ge yogurt istället för järnberikad gröt före ett års ålder och inte servera mjölk som måltidsdryck.

Däremot har jag fått rådet från BVC, både nu och med mitt första barn, att börja ge mjölkprodukter som komplement tidigt, eftersom de är rika på protein. Särskilt då keso. Det är enklare att ge mat till sina vegetariska barn om man har fler proteinkällor än bönor och linser att välja på. För säkerhets skull har jag också mejlat barndietisten för att få ett utlåtande.

Jag kan bara säga att mina två barn mår utmärkt. Bebisen har tidigt visat ett stort intresse för mat, därför har vi också gått ganksa snabbt framåt med nya smaker. Sen är det upp till var och en hur man vill göra, jag bara berättar hur vi har gjort i vår familj för att få det att fungera så bra som möjligt med kosten till våra barn utifrån de rekommendationer vi fått.

1 kommentar:

CrimsonAnna sa...

Tänkte på dig när jag läste den kommentaren. Blir alltid fascinerad av människors tänkande när det gäller barn och mat-det är tveksamt med keso och linser (japp jag förstår tankarna kring mjölkprodukter så inget ont om det) Men korv är tydligen bra med alla sina läskigheter i.