måndag 23 mars 2009

Myter kring GI och hur de påverkar GI-vegetarianer

Hittade den här artikeln på Expressen hälsa där Fredrik Paulun reder ut några av myterna kring GI-kost. Det han säger stärker det jag tidigare sagt om vegetarisk GI; att rotfrukter och baljväxter är bra att äta även om de innehåller förhållandevis mycket kolhydrater eftersom de är nyttiga på så många andra sätt (fibrer, vitaminer och mineraler).
En GI-inspirerad vegetarisk kost med grönsaker, bönsallader och rotsaksrätter som komplement till mer proteinrika livsmedel som tofu, quorn, ägg, mozarella, halloumi och andra proteinrika ostar är därför bra både för hälsan och vikten.
Enligt önskemål ska jag försöka sätta ihop lite vegetariska meny-förslag för GI-metoden fas 1, så håll utkik under veckan ni som är intresserade!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nämner Paulun något om att vegetariskt protein (från baljväxter etc) behöver ätas tillsammans med kolhydrater (bröd, pasta, ris)för att tillgodogöras i kroppen? Eller är detta också en myt? Vet att jag fått lära mig detta och det nämns i många vego-kokböcker
/Anna

CrimsonAnna sa...

Fredrik Pauluns artiklar är en av de bidragande orsakerna till att jag blev vegetarian. Har lärt mig mycket av honom och uppskattar hans lugn och hans tolerans.

Vegomamman sa...

Det stämmer att protein från baljväxter bör ätas tillsammans med fullkornsprodukter för att det ska bli fullvärdigt protein. Gäller inte sojabönan dock som innehåller fullvärdigt protein i sig. Därför kan det, som du säger vara, klokt att inte utesluta fullkornsprosukter helt under någon längre tid. Om man inte vill äta väldigt mycket sojabönor, tofu, ägg och quorn, vill säga.

Anonym sa...

Ja men där ser man att jag "visste rätt" då. Känns lite skumt att vara anonym här tycker jag men jag har ju inget google-konto ... Fast du vet att det är jag eller hur?
Anna (Elmos mamma)

Vegomamman sa...

Jag vet att det är du:) Men det är väldigt enkelt att skaffa ett google-konto också, bara att registrera sig!