måndag 2 mars 2009

Treåringen bjuder på lunch




Från att ha varit dagens största stressmoment, är luncherna numer en jätteviktig aktivitet som vi gör tillsammans de dagar Treåringen inte är på förskolan. Han får vara med och titta i kylen och frysen vad som finns hemma och bestämma några saker som ska finnas med i maten. Sen hackar han efter bästa förmåga en liten stund, för det roligaste är att röra i maten. Det är då man lagar på riktigt i hans värld. Idag blev det stekt vitkål, morötter, quornbitar och gröna ärter ihop med keso och cous cous. Vitkål är faktiskt en av hans favoriter, och det är ju bra eftersom man måste köpa så galet mycket vitkål åt gången.
Resultatet av att hjälpas åt blir i alla fall mindre stress för mig eftersom Treåringen inte blir rastlös medan jag lagar mat och så äter han bättre när han varit delaktig i matlagningen. Alla blir nöjda och glada helt enkelt. Förhoppningsvis lär han sig också succesivt ett och annat som han kan ha nytta av framöver, och växer upp till en modern man som vet hur man tar hand om ett hushåll...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt!
Jag ska försöka bli bättre på det där, att bjuda in barnen i köket. Har en fyraåring som gärna vill. Men helt plötsligt står de där alla tre med VARSIN stol framför spisen och jag når inte och det slutar med att någon bränner sig för att de inte kan samsas om vem som ska röra.... Så undrar man vart matlusten tog vägen...
Jag får nog försöka hitta på olika sysslor åt dem.

Frida M sa...

Kan tänka mig att det är ett betydligt större projekt när man har ett helt gäng barn om vill delta.. Vete fasen om jag skulle gå i land med det!