tisdag 27 januari 2009

Vegobebis special


Idag var bebisen så hungrig att hon satt och tuggade frenetiskt på en reklambroschyr innan jag lyckades få maten på bordet. Mitt problem är att jag alltid kommer på mitt i matlagningen att det är onödigt att bara göra en bebisportion, att det är bättre att göra en hel sats. Därför blir det alltid ett mycket större projket än vad som var tänkt från början.

Hur som helst har vi vågat oss på lite mer smakrika kombinationer ett tag. Jag tror att om man börjar krydda maten i tid så är barnen benägna att fortsätta gilla kryddig mat även längre fram. Vår treåring märker inte ens att det är vitlök i maten eftersom han är så van att den finns där.
Här kommer två recept som vi provat med framgång på vår bebis. Båda recepten är lämpliga när man kommit förbi de första smakportionerna och vill ge bebisen en större utmaning:

Grön ärthommus


300 g frysta ärtor
2 msk citronsaft
1/2 tsk spiskummin
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk raps-och linolja
Kokvatten

Mixa ärtorna släta. Pressa i citron och vitlök och tillsätt spiskummin. Späd med kokvatten till lagom konsistens. Servera med t.ex. cous cous. Vill du ha en färdig måltid att ta fram ur frysen blandar du ut med cous cous innan du fryser in.


Linsgryta med persilja och morot


2 dl röda linser (kokta)
4 potatisar
3 morötter
1 msk finhackad persilja
3 msk raps- och linolja
1/2 tsk spiskummin
1 pressad vitlökslyfta

Koka linser, potatis och morot mjuka. Mixa till lagom konsistens (tillsätt ev. lite kokvatten) och ha i persilja, vitlök och spiskummin. Mixa igen. Frys in i lagoma portioner.

Nästa steg blir att göra maträtter med kikärtor och bönor. Jag funderar på en pastavariant med kikärtor, tomat, spaghetti och broccoli.

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Ärthoummusen lät så god att jag känner för att frysa in den med couscous:D

Anonym sa...

Hej!

Jag har kikat in lite här efter ett tips från en gemensam vän. Gillar verkligen det jag läst, så det blir fler besök. Och testlagning av recept!

Hälsningar hippihäxan