torsdag 29 januari 2009

Hur minskar jag matavfallet i mitt eget hushåll utan att fastna i ett Moment 22?

Efter att ha läst en artikel i DN om hämtningen av matavfall i i Stockholms län började jag fundera på följande: Hur ska jag egentligen göra för att inte behöva slänga så mycket mat?

Ofta tycker jag att man hamnar i någon form av Moment 22. Jag bestämmer mig för att ta rätt på rester ur kylen. Vad har jag? Ett halvt granatäpple, kokta gröna linser. Jag gör en sallad och har dessutom i en apelsin. Kokar spaghetti och gör färssås. Resultatet efter måltiden är att jag står med en sallad som inte är uppäten, har kokat för mycket spaghetti i vanlig ordning och måste kanske slänga mer än vad som var över från början. Försöker verkligen anpassa mängden för att inte behöva slänga så mycket rester, men i ärlighetens namn går det ganska dåligt. Hur gör ni andra för att inte behöva slänga så mycket mat? Göra en godare sallad kanske? Bara koka spaghetti till barnen? Ge mig era bästa tips, snälla!

Inga kommentarer: