fredag 30 januari 2009

Vegetariskt barn orskar kaos på Mc Donalds


För ett par veckor sedan fick jag det här reklamerbjudandet i brevlådan. Vi erbjuds att gå med i "Happy meal klubben". Någonstans inom mig vaknar rebellen. Jag får sådan lust att ringa någon på Mc Donalds PR-avdelning och berätta om vårt senaste (och hitills enda) besök där som vegetarisk barnfamilj.
Vi befinner oss i Skärholmen centrum, alla är hungriga. Plötsligt så ser jag att Mc Donalds har ett samarbete med Läsrörelsen. De erbjuder ett "Bok Happy Meal". Ska vi någon gång äta på Mc Donalds så är det väl nu. Vi går fram till kassan och frågar vänligt:
Vi: - Vår son är vegetarian, skulle ni kunna ordna ett vegetariskt Happy Meal åt honom?
Personal 1: - Vi har inga vegetariska Happy Meal.
Vi: - Nej, jag vet det, men ni har Happy Meal och ni har vegetariska burgare, kan ni inte bara byta ut burgaren?
Personal 1: - Jag vet inte om man får göra så.
Kliar sig i huvudet och ser sig desperat omkring. Säger till kollegan med skruvat tonfall:
Personal 1: - Det här barnet är vegetarian...
Personal 2: - ?....
Total förvirrning råder. Vi väntar tålmodigt. Alla känner sig olustiga. Det slutar med att Platschefen kallas in:
Platschefen: - Vad är problemet?
Vi: - Vi vet inte, vi vill bara ha ett Happy Meal med en vegburgare istället för en vanlig.
Platschefen: - Jag förstår, men jag rekommenderar inte vegburgaren till ett barn.
Vi:- ???
Platschefen: - Den är ganska stark.
Vi: - Men det kanske vi kan avgöra? Vi kan betala mellanskillnad om vegburgaren är dyrare...
Tillslut får vi vårt vegetariska Happy Meal till typ den dubbla kostnaden av ett vanligt och går därifrån med boken "Tummen tittar på natten" av Inger och Lasse Sandberg, som är helt fantastisk. Men frågan är om vi tycker att det är värt det nästa gång.

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag tycker du ska ringa Mc Donalds och fråga vad din son gjort dem egentligen-om du mejlar mejla en bild. De ögon får mig att vilja laga en god veg-burgare åt honom:)

Frida M sa...

Ha, ha, det kanske är en bra idé!