lördag 24 januari 2009

Livsmedelsverket avråder från lågkolhydratkost - Hur ska man se på vegetarisk GI?

Genom en debattartikel i Aftonbladet avråder Livsmedelsverket från de s.k. lågkolhydratsdieterna. Man menar att effekterna på lång sikt fortfarande är relativt okända och att de är oansvarigt att rekommendera en kost där man ska hålla nere kolhydratsintaget och istället öka intaget av mättat fett.

Nu känner jag inte till alla lågkolhydratsdieter i detalj, men det som jag förespråkar, vegetarisk GI, bygger på ett sunt näringsintag. En vegetarisk kost ger nästan automatiskt ett bra, långsamt kolhydratintag via grönsaker, frukt, rotsaker och baljväxter. Sedan kan man komplettera med fullkornsprodukter som bulgur, bröd, fullkornspasta i den utsträckning man vill.

Vad det gäller fettet så föredrar jag att använda riktiga "fettkällor" som grädde med lite högre fetthalt och riktigt smör. Istället för att basera t.ex. en hel sås på lightvarianter av mejeriprodukter försöker jag ofta använda buljong, krossade tomater och kokta, mixade grönsaker (t.ex. broccoli, morot, blomkål) som bas till såsen och tillsätter en skvätt grädde för smakens skull. Då vi inte äter särskilt mycket bröd överhuvudtaget köper jag ekologiskt Bregott med 80 procents fetthalt till de gånger vi faktiskt äter bröd. Hellre det än äta bröd med lättmargarin varje dag.

Så att dra alla lågkolhydratskoster över en kam är inte riktigt rätt tycker jag, då det även är stor skillnad (som jag har förstått det) på Atkins och vanlig GI-kost.

Inga kommentarer: