lördag 17 januari 2009

Tack alla ni som bloggar om djurrätssfrågor för att ni hjälper mig belysa mitt eget samvete!




Genom åren har jag förskjutit fokuset för mitt engagemang en aning. Mina egna barn och arbetet i skolan har gjort att jag koncentrerat mig mer på globala miljöfrågor och klimatet, jag vill ju gärna att de (som i sången ni vet) ska gå en ljusnande framtid till mötes. Däremot har jag funderat mindre och mindre på rena djurrättssfrågor, även om den vegetariska kosten självklart är en del i det.

Så tack alla ni som inspirerar genom artiklar och inlägg, coola Veganslynan som lever helt som hon lär utan att använda skinnprodukter och varavegan.nu som genom vetenskapsradions P1 upplyser om förhållandena för de "frigående" hönsen.

Även den P3-dokumentär som jag tipsat om i tidigare inlägg har påmint mig om att all make up jag köper faktiskt ska vara icke-djurtestad.

Så när timmen redan är slagen får det bli ett försenat nyårslöfte att bara köpa ekologiska ägg (vilket antagligen kommer minska konsumtionen eftersom de är så satans dyra) och endast handla icke-djurtestade make up-produkter (borde vara självklart, men inte så lätt när man bor i förorten och inte kommer in till stan allt för ofta). Ni som har tips på bra, gärna ekologiska och icke-djurtestade skönhetsprylar, släng hit dom bara!

1 kommentar:

CrimsonAnna sa...

Lush djurtestar inte och har dessutom bytt ut sin tvålbas så den är numera palmolje-fri. De använder så mycket ekologiskt de kan och har flera veganska produkter