onsdag 14 januari 2009

Dokumentär om 90-talets veganrörelse - En minnesresa




Just nu i min Ipod har jag en P3 dokumentär om 90-talets veganrörelse. Ni som inte redan har gjort det, gå in på P3 dokumentärs hemsida och lyssna på den det är riktigt nostalgiskt och roligt(maken har lyssnat på den två gånger). Militanta veganer var samhällets paria och Refused med Dennis Lyxén i spetsen uppviglade massorna till nya attentat. Tyckte de etablerade makthavarna. Matbespisningar och rektorer på skolor runt om i landet slet sitt hår i förtvivlan över de provocerande veganerna med uppenbara ätstörningar.



Lyssna på programmet här om du inte redan har gjort det.


Jag minns hur jag på darriga ben gick in för att servera Dennis Lyxén veganmat när han spelat med något av sina band på Back beat Bolaget i Sandviken. Vi var en liten veganrörelse i Sandviken där på 90-talet, men jag kan inte säga att vi var särskilt militanta. Den mest militanta aktion jag deltog i var när vi tejpade (obs, TEJPADE, vi använde inte ens tapetklister) upp protestaffischer på Shell-macken. Och för detta åkte vi dessutom fast, så vi kan inte ha varit särskilt diskreta eller smidiga. Men eftersom nästan ingen var straffmyndig blev det heller inga rättsliga påföljder, utan farbror polisen ville nog mest skrämmas. Men mamma tyckte att det var så där lagom roligt...

Jag vet inte hur det ser ut på skolor runt om i landet nu, serveras veganmat och har det blivit mer accepterat?

Inga kommentarer: