torsdag 8 januari 2009

Paprikarätt på barn-och vuxenvis och ett mindre pedagogiskt utbrott




Efter att ha brottat på tre och ett halvtåringen kläderna varje dag i ungefär ett halvårstid så tog det plötsligt stopp. Jag kände att jag blev helt rasande på hans envisa vägrande av att göra de mest praktiska och nödvändiga ting. Ville helt bara slänga mig på golvet och sparka med benen själv. Istället blev jag jättearg. Kan fortfarande inte bestämma mig för om det var bra eller dåligt, men jag kunde se i hans ögon att han funderade på vad det var för fel på hans mamma just den här morgonen. Börjar så smått undra hur länge just den här trotsperioden (utvecklingsperioden) ska hålla i sig egentligen och har glömt hur det är att ha ett barn som inte är i trotsåldern.

Egentligen tycker jag att barnen ska äta samma mat som de vuxna i så stor utsträckning som möjligt, för att inte skapa speciella behov kring maten i onödan, men just den här rätten är inte så lätt att äta när man är liten. Därför gjorde jag iordning en tallrik enligt bilden ovan åt treåringen. Dessutom föredrar han kall mat framför varm, äter hellre fryst bröd än rostat.

Färsfyllda paprikor (4-6 personer)
2-3 röda paprikor
1/2 purjolök
2 dl gröna ärtor
400 g krossad tomat
150 g quornfärs
En skvätt matlagningsgrädde
1 tsk torkad timjan
1 krm Cayennepeppar
En bit peccorino ost
Salt, peppar

Sätt ugnen på grill på 175 grader och förgrilla paprikorna i en ugnssäker form medan du förbereder fyllningen. Fräs quornfärsen och purjolöken i lite rapsolja tillsammans med en skvätt soja. Häll över krossad tomat och tillsätt kryddorna. Häll i de frysta gröna ärtorna och blanda ut med en skvätt matlganingsgrädde. Smaka av med salt och peppar. Ta ut paprikorna ur ugnen lägg i fyllningen, toppa med den rivna peccorino osten. Gratinera sedan i ugnen på 200 grader tills osten smält och fått lite brun färg.
Näring: Protein från osten, ärtorna och quornfärsen. Långsamma kohydrater att stå sig på ett tag ger dinkel matvete.

Inga kommentarer: