torsdag 1 januari 2009

En ekohjälte i det tysta - Min pappa


Eko har aldrig varit mer trendigt, mer rätt i tiden. Glossiga magasin har sina egna ekoavdelningar, svenska och utländska kändisar förespråkar eko, stora som små klädkedjor har sina egna ekokollektioner (kolla t.ex. in Granits fina kläder i ekologisk bomull) och varje livsmedelskedja med självaktning har en egen ekolinje. Vad som är äkta engeagemang och vad som är smart pr kan alltid diskuteras, (läs t.ex. debattartikeln om Icas ecosortiment veggiemind) men det är bara att hoppas att det handlar om mer än trender och blir en självklar del i framtidens utbud.


Mitt i allt detta ser jag min pappa framför mig. Han är totalt ointresserad av trender, men även en klocka som står visar ju som bekant rätt två gånger om dygnet. Han är kungen av återvinning, sopsorterarnas okrönta mästare. Jag vet ingen som har det ekologiska tänkandet som en så naturlig del i allt han gör. Ingen kan vika ihop ett mjölkpaket så många gånger som han för att det ska ta minimalt med plats i återvinningens lastbilar. Han har hårdnackat vägrat diskmaskin tills det bevisligen finns så energisnåla maskiner att det går åt mindre energi än att diska för hand och har cyklat de 5 km till jobbet i alla väder så länge jag kan minnas. Vi har aldrig kunnat stå och duscha längre än nödvändigt eftersom vattnet hemma värms upp med vedeldad panna och det tar snabbt slut om man slösar. Jag älskade inte heller alltid att gå ut och tömma den kladdiga komposthinken mitt i vintern, men pappa var väldigt sträng med att allt som kunde komposteras skulle göra det också.

Eftersom han haft samma klädstil i 25 år behöver han bara köpa nya kläder när de gamla slits sönder. Det var lite jobbigt för honom ett tag på 90-talet när grunge-vågen drog in eftersom vi, hans döttrar, då länsade hans garderob på rutiga flanellskjortor, Helly Hansen tröjor och för stora anoraks. Men det betalade igen sig eftersom vi även lämnade alla våra nyinköpta flanellskjortor när modet svängde.

Så även om trenden skulle svänga tillbaka mot 80-talets slit och släng mentalitet så finns det åtminstone en som kommer att fortsätta att kämpa för ett hållbart samhälle i alla väder, min lilla pappa.

1 kommentar:

Ensamvarginna sa...

Underbart inlägg - underbar pappa!