tisdag 20 januari 2009

Mitt liv 2008 - En krönika i punktform




Idag gick jag en promenad med barnvagnen i mitt favoritväder, 2 plusgrader och iskallt snöblandat regn i luften och slask på marken. Förorten hade aldrig sett gråare ut, med undantag för de låga husen i närcentrumet som är bedagat ljusblå. I min Ipod lyssnade jag på Hello Saferide´s låt "2008" och blev inspirerad till att sammanfatta mitt år (även om det kan tyckas lite sent att komma dragandes med en krönika nu). Och har ni inte lyssnat på Hello Saferide´s skiva "More modern short stories from Hello saferide", se till att göra det.
Den kan få vilken förort som helst att se lite vackrare ut.


2008 var året som:

  • Jag och min man firade att vi varit ett par i fem år.
  • Jag vinterbadade för första gången i mitt liv. Med ett litet knytt i magen.
  • Jag blev gravid igen, och lyckades även denna gång gå upp över 20 kilo i vikt.Vi åkte till Berlin, vår första utlandsresa som barnfamilj. Och det gick bra. Jag blev precis som alla andra som åker dit lite kär i staden.
  • Vi etablerade oss i förorten och gjorde några försök till att bli riktiga trädgårdsmänniskor. Men det fick ligga på is till nästkommande sommar. Eller nästa.
  • Vi fick vårt andra barn, en gudomligt vacker flicka (inte ens ett dygn gammal på bilden).
  • Det föddes också många andra barn i bekantskapskretsen, och vi gladdes med dem.
  • Vi sörjde också ett barn vars liv tog slut innan det ens hade börjat och lämnade sina närmaste i obeskrivlig sorg.
  • Jag vande mig vid att vara hemmafru igen och slutade efter ett par månader att fundera på vad som hände på jobbet.
  • Jag fick hemmafrusysslan "matlagning" som ett av mina största intressen och började dessutom blogga om det.
  • Det regnade väldigt mycket i november.
  • På nyårsafton drack jag upp mitt bubbel redan till förrätten eftersom jag visste att jag aldrig skulle orka vara uppe efter tolvslaget. Gav istället ett nyårslöfte att år 2009 skulle jag aldrig gå och lägga mig före kl 23 eftersom livet är alldeles för kort för att sovas bort (med blandat resultat kan jag säga så här i efterhand)
  • Det var ett år när sorg och lycka snuddade vid varandra i tiden, sammanvävda. Aldrig har jag upplevt livet som så nyckfullt och orättvist, och aldrig så vackert och sinnligt.
  • Med tillförsikt in i 2009.

Inga kommentarer: