fredag 9 januari 2009

Vardag hos Vegofamiljen








6:00 Treåringen vaknar och han och maken går ner och tittar på barnprogram.

7:00 Jag går upp och duschar. Bebisen har sovit oroligt så det jag har vaknat säkert 25 gånger under natten.

7:30 Maken går till jobbet, jag och treåringen läser böcker och myser i soffan.

8:00 Jag och treåringen äter frukost, bebisen sover en stund till så jag hinner dricka två koppar kaffe. Det bådar gott inför fortsättningen av dagen.

8:30 Bebisen vaknar och får gröt, bajsar och blir bytt på.

9:00 Vi leker en stund i treåringens rum, med bilar självklart, hans stora passion här i livet. Jag får fråga någon genusforskare vad vi gjorde för fel där, för varken jag eller maken är ett dugg intresserade av bilar.

9:30 Gör iordning oss för att gå ut, treåringen vill klä på sig för han ska göra en snögubbe med morotsnäsa.

10:00 Åker pulka och bygger snögubbe, bebisen sover. Stämningen är god.

10:30 Bebisen vaknar, blir lite osams, jag vill att vi ska gå en promenad och så att bebisen somnar om i vagnen och treåringen vill att jag ska gunga honom i en bebisgunga.

11:00 Treåringen konverserar olika grannar uppe vid garagen och tittar när de kör in sina bilar. Jag försöker få bebisen att somna.

11:30 Bebisen somnar, treåringen vill äta snö med avgaser i, jag vill gå hem och laga lunch. Stämningen lite halvtaskig. Vi går hem. Bebisen vaknar.

12:00 Lunch; sojakorvstroganof och ris till treåringen, majs, potatis och morot till bebisen och kikärtsgryta från igår till mig.

12:30 Plockar i ordning i köket, och kör igång en tvättmaskin, bebisen leker på köksgolvet och treåringen med bilarna i sitt rum. Blodsockret är stabiliserat och stämningen god igen.

13.00 Bebisen fortfarande grinig, och jag försöker gå upp och lägga henne, treåringen följer med och ligger och sparkar i väggen. Vi blir osams. Jag lovar att leka med bilar när jag är klar och vi blir sams igen. Bebisen somnar. Vaknar efter en halvtimme.

14:00 Maken kommer hem från jobbet. Vi fikar, mera kaffe! Bebisen äter banan.

15:00 Jag tar en tupplur och gör nytt försök att få bebis att sova. Maken och sonen slappar i soffan.

16:30 Vi gör iordning oss för att åka på middag hemma hos vännerna S, P och lilla E.

Inga kommentarer: