söndag 25 januari 2009

Är ekolådorna värda sitt pris?

Hur ofta provar du något nytt när du skyndar genom frukt och grönsaksdisken efter jobbet sent
på måndag eftermiddag ?
DN skriver en artikel idag om olika företag som levererar ekologiska grönsaker direkt hem till dörren. Vi har tidigare övervägt att beställa en s.k. Ekolåda, men inte riktigt kunnat bestämma oss för om det är värt sitt pris eller inte. Det finns ju ett ganska bra utbud av ekologiska grönsaker i de vanliga mataffärerna också. Nu såg jag dock i artikeln att ekolådans grönsaker kommer från Järna, där Saltå Kvarns produkter tillverkas. Riktigt fin kvalitet alltså. Det verkar också kul att få lite överraskningar med grönsaker man inte köper till vardags, och inspirerande recept till det. Det är ju väldigt lätt att fastna i sina gamla, invanda mönster när man står där vid grönsaksdisken, lite halvsvettig och stressad, och ska välja... Morot, paprika, tomat och gurka liksom!

Jag tror att även om det inte är det ekonomiskt bästa valet så har du igen det i kreativitet och kvalitet. Du kan heller inte "fuska" och välja det billigare alternativet om det ekologiska råkar vara tokmycket dyrare i mataffären...

Så vi kommer definitivt att överväga en ekolåda, åtminstone en gång i månaden till att börja med.

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag har haft ekolåda i snart två år och har alltid varit nöjd-är någon grönsak rutten får man pengarna tillbaka.

Marika på Odlingspyssel sa...

Vi valde att avsluta vår prenumeration på en ekolåda eftersom vi inte var riktigt nöjda. Visserligen var det bara att ringa om en grönsak/frukt var möglig, men vi fick ringa varje vecka. Bananer var ju en vanlig frukt i lådan och jag kunde inte påverka hur mogna bananer jag fick, jag fick alltid gula bananer och det är det äckligaste jag vet så de gick alltid direkt i sopkorgen. Och vad är det då för vits med dyr ekolåda om jag måste kasta en del av den på grund av oätlighet? Så nu köper vi billigare ekofrukt/grönt i affären igen istället.