måndag 26 januari 2009

Hur sparar man pengar på maten utan att ge upp kvaliteten?

Hur kan man ge rådet till barnfamiljer att inte göra ekologiska val?
I en artikel på föräldrasajten Allt om barn ger en amerikansk läkare tips på hur barnfamiljer kan spara in på matkassan. Vissa saker kan jag absolut hålla med om, som att inte köpa färdigrätter eller halvfabrikat, men det blir mer tveksamt när det kommer till råd som "frysta grönsaker behöver inte vara sämre än färska" och "ekologiskt är inte nyttigare än vanliga grönsaker". Visst, jag tycker också att det är bekvämt att ha grönsaker i frysen att ta fram ibland, men inte som ersättning för de färska. Och om man nu vill att ens barn ska äta så lite bekämpningsmedel och antibiotika som möjligt så är det inte något alternativ att välja bort de ekologiska grönsakerna.

Här är några andra förslag på hur du kan spara in pengar på maten:


  • Ät massor med rotsaker. Koka, mosa, stek och laga i ugnen. Gott, billigt, säsongsbetonat och näringsrikt.
  • Byt ut en del kötträtter (om du äter kött) mot linser och baljväxter. Pastasås med linser istället för köttfärssås. Är du vegetarian, skippa konserverna och gör storkok.
  • Skippa fredagschipsen och poppa popcorn i kastrull istället.
  • Ät havregynsgröt på morgonen, billigaste och bästa starten på dagen.
  • Baka ditt eget bröd.
  • Köp tvättmedel och andra förbrukningsvaror på storlager, t.ex. ÖB.
  • Skippa hämtpizzan och gör egen, mycket godare och inte lika flottigt!

Jag låter säkert jättepräktig nu, och jag tycker också att ekologiskt är dyrt ibland, men jag tycker inte att man ska gå ut med det som en rekommendation för hur du får hushållskassan att gå ihop.

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Bara att koka bönor själv sparar man ju tokmycket på. Fick ett tips att pensla rotsaker med hoisin-sås och rosta i ugnen. Måste testas.

Tack för kommentaren i min blogg-det värmde hårdrockshjärtat:) Testade din kesolunch fast med kamut-couscous istället-det smakade mums

x sa...

Hej!
Måste säga att jag gillar din blogg och vill gärna dela med mig av "mina" spartips för mat.
Hittade nämligen en kanonsida för att spara pengar. :)

http://www.spartipset.se/mat.html