onsdag 7 januari 2009

Ur en vego-bebis skafferi


Efter den nästan tre veckor långa julledigheten hände något. Bebisen har börjat kommunicera på ett mer medvetet sätt. Hon smackar med läpparna och ser förväntansfullt på mig när jag frågar om hon vill äta och sträcker händerna upp i luften när hon tycker att hon suttit tillräckligt länge. Matstunderna avslutas alltid med att hon får slicka ren sin sked och sedan slänger hon tallriken i golvet (som förhoppningsvis är tom).

I sitt drygt fem månader långa liv har hon hunnit med följande gourmetmåltider:



  • Ekologisk potatis och morotspuré

  • Ekologisk potatis och palsternackspuré

  • Ekologisk potatis och broccolipuré

  • Sötpotatispuré

  • Mosade ärtor med mosad potatis

  • Litet rotmos med potatis, palsternacka och kålrot

  • Kravodlad banan

  • Avocado

  • Majs-och potatispuré

På tur står lite mer proteinbaserade rätter och fler frukter:



  • Puré med röda linser, potatis och morot, kanske med någon färsk örtkrydda.

  • Lite keso blandat med någon grönsakspuré.

  • Skrapat äpple. Vi kokar nog puré också eftersom man måste köpa ganska många ekologiska äpplen åt gången.
Vi lagar våra puréer med raps-och linolja (för omega 3) men jag brukar mosa i en tsk osaltat smör vid servering för smakens skull.

1 kommentar:

Ula sa...

Jag läser med glädje och stort intresse dina bebis-mat-inlägg eftersom jag hoppas att själv få barn snart. Lika bra att samla tips, inspiration och fakta redan nu. :)
Lite skrämmande med den skeptiska personalen på BVC. Jag antar att man kommer att behöva försvara sig både en och två gånger framöver... Redan nu ifrågasätter folk det, "Men när du blir gravid börjar du väl ändå äta kött igen?!" och liknande kommentarer är vanliga... Ändå äter jag både mjölk- och äggprodukter och även fisk ibland.

//Ullis, Vego Inspira