söndag 11 januari 2009

Jag lovar att aldrig någonsin säga att jag är tjock så att min dotter hör det!



Vi som trillar dit på att köpa kvällstidningarnas bilagor ibland har i helgen kunnat läsa bl.a. om TV 4 tjejernas vikthets och att Carolina Gynning delar med sig av "skinny tips" på sin blogg (t.ex. "dela alltid sallad med en kompis"). Därför är det med lite blandade känslor som jag tar upp ämnet "vikt". Vill poängtera att det handlar om att jag fött två barn och passerat den magiska gränsen 30 när ämnesomsättningen dramatiskt förändras. Jag försöker alltså inte bli någon "size zero", bara hitta en balans i min kosthållning som jag kan leva med utan att gå upp i vikt. Och jag lovar att aldrig någonsin säga att jag är tjock så att min dotter (eller min son eller något annat barn för den delen) hör det!
Har alltså i drygt en vecka ätit enligt en modell som jag kallar GI-Vego-metoden, med ganska bra resultat. -1,7 kilo på drygt en vecka. Tidigare när jag försökt mig på liknande varianter har jag mer resonerat så att om jag håller nere kolhydratintaget under måltiderna så kan jag unna mig en kaka till eftermiddagskaffet istället. Och en till kvällsteet. Den här gången har jag varit lite strängare...

Mina "skinny-tips" (OBS! ironi)
Ät max en skål blandade nötter varje kväll.

Ät bara ostbågar antingen fredag eller lördag.

Ät bara godis när du varit riktigt duktig, annars får du nöja dig med russin.

Ät bara vitt bröd, pasta och ris när du är bortbjuden.

Ät bönor och loads of grönsaker till varje måltid.

Ha ett gott knäckebröd och jordnötssmör hemma utifall hungern sätter in oplanerat.

Skaffa två barn och var hemma med dom ett tag så hinner du aldrig äta upp en hel måltid, försök gärna gå och handla på Ica Maxi med båda två samtidigt. Garanterat bra motion, särskilt om du ger det lite större barnet en egen liten kundvagn.

Makens bästa tips:

Väg dig absolut inte, för om du råkar ligga nära 100 kilo kanske du ser det som en utmaning att lyckas komma upp på tresiffrigt istället.

Inga kommentarer: