onsdag 17 juni 2009

Vego-Prag



Till min stora lycka hann jag med att besöka en riktigt fin vego-restaurang i Prag. Jag trodde att jag skulle få gå ensam, men vi blev ett helt gäng, och alla var super-nöjda med maten. Restaurang Maitrea ligger ganska nära Old town Square i Prag och serverar utmärkt vegetarisk mat i sober miljö till väldigt rimliga priser. Förrätt, varmrätt och ett glas vin för runt en hundring. Självklart lämnade jag kameran hemma, och mobilbilderna blev inte så bra, men det serverades bland annat lasagne med spenat och mynta eller bakade grönsaker med basilikapesto till varmrätt. Små tapas-rätter som sweetpotato skids med gräslöksost eller en förrätt med grillad getost. Dessutom den vänligaste och mest serviceinriktade personalen vi träffade på i hela Prag.



Vi gick även förbi syster-restaurangen Clearhead som tyvärr var fullbokad. Den verkade snäppet mysigare med många olika små rum i olika stilar. Om jag åker till Prag någon mer gång kommer jag se till att boka bord där!
Det går att hitta schyssta vego-alternativ även på vanliga restauranger. Oftast i form av pizza eller pasta. Den här spenatpastan fick faktiskt göra mig sällskap två kvällar, så god var den! Men på Mc Donalds i Prag tittade de bara förvånat på mig när jag frågade efter ett vegetariskt alternativ. Det hade de aldrig hört talas om.

5 kommentarer:

Nathalie sa...

Jag har funderat lite över det där. Hur lätt är det att hitta restauranger som serverar vegetarisk mat utomlands?

Frida M sa...

Nathalie: Ja, Prag är en bra stad när det kommer till vego, men på charter i Rumänien var det desto krångligare! Och engelska förstod de inte heller, så någon gång fick vi beställa om två gånger innan vi lyckades få något vegetariskt!

Ann Östman sa...

Tack för fina restaurangtips!Vi åt flera gånger på Country Life på Melantrichova (självplockbuffé,, du betalar efter vikt), helt ok men kanske inte på topp.Butiken intill var välsorterad!
Se http://www.countrylife.cz/index.php?id=120

/Ann Östman

Zarah sa...

Men DU Vad glad jag blev nu!! Min älskling och jag vill så gärna tillbkaa till Prag, men jag äter inte kött, och han är på tok för petig med det han äter för att äta det utomlands. (Det måste vara närproducerat etc.)
Jag var så osäker på hur det funkar med vego där...

Nu vet vi ju att vi kan resa tillbaka, utan att oroa oss för maten! Underbart!

Härlig blogg detta - den bokmärks. :)

Frida M sa...

Ann. Tack för länkarna, då vet jag lite mer om jag ska tillbaka. och det vill jag!

Zarah: Ja, du behöver absolut inte oroa dig för vego-maten i Prag :) Det är ju en underbar stad som man gärna vill återse!