onsdag 10 juni 2009

Bönbiffar och dillkokt färskpotatis (från 10 mån)



(Dill från vår ytterst minimla köksträdgård)

För första gången lagade jag precis samma mat till hela familjen. Vi gjorde bönbiffarna utan salt och buljong och stekte dem ganska lätt så att Bebisen skulle kunna äta. Och som hon åt, rikigt gott var det att få äta samma som alla andra uppenbarligen. Jag strödde på rejält med flingsalt på mina biffar efteråt, men nästa gång ska jag ta undan smet åt henne och krydda till oss andra, för det blir mycket godare när man kan gå loss lite mer i kryddningen. Tyckte också att de blev lite för lösa i konsistensen, så prova gärna med mer ströbröd och maizena. Jag testar lite olika från gång till gång för att se vad som blir bäst.
12 bönbiffar
800 g kokta adzukibönor
100 g kokt broccoli
1/2 gul lök
1 msk maizena
1/2 dl ströbröd
1 msk provencalsk örtkrydda
1 tsk persilade
Sesamfrön till panering
Rapsolja till stekning
Flingsalt till servering
Salt (om ingen liten ska äta), peppar
Ev. 1/2 tsk sambal olek
Mixa alla ingredienser och forma till små biffar som du panerar i sesamfrön och steker i rapsolja på medelstark värme. Strö över lite flingsalt när de är färdiga. Servera med dillkokt färskpotatis och vitlökscrémefraiche.

Inga kommentarer: