torsdag 13 augusti 2009

På kvällen krampar hjärtat av kärlek


(Jag lämnar vardagen med spontan-kramar, vardagslycka och disk till Maken. Kastar mig med tillförsikt ut i det känslokaos som kallas läraryrket.)

Två dagar har jag arbetat, och jag kan redan konstatera att arbetslivet, i alla fall mitt arbete, är en känslomässig berg-och dalbana. Ena stunden på topp, full av kreativa idéer och lust att göra saker. Andra stunden uppgiven, tyngd av verklighetens begränsingar och tiden som det aldrig finns tillräckligt av.


(Jag har varit ståndaktig!)

Jag har i alla fall varit ståndaktig när det kommer till sockret, inte en mingel-godisbit, cider-slurk eller kaffe-kaka har slunkit över mina läppar. Inte heller några ostmackor, eftersom de med största sannolikhet innehåller löpe. Däremot är det svårare att styra kosten när man äter i en matsal, plockar mycket bönor från salladsbordet.


På kvällen när jag ligger och klappar Fyraåringens snaggade hår, efter att han har somnat, knyter hjärtat ihop sig av kärlek. Så fina. Vilken lycka. Och all denna tid och samvaro med barnen som jag hade förra året har Maken nu framför sig. Men jag lämnar dem med varm hand till honom, liksom majoriteten av det obetalda arbetet i hemmet. Receptet på den goda getostlasagnen han lagade ikväll kommer senare.

5 kommentarer:

Anna sa...

Vilka värmande och tänkvärda ord innan läggdags för egen del. Tack och godnatt!

Maria sa...

Mycket trevlig blogg :)
Kika gärna på min som handlar om yoga, hållbar livsstil och allmän pepp! peppen.wordpress.com

/En vegan som väntar sitt första barn om ett halvår

CrimsonAnna sa...

Vackra ord och insiktsfullt skrivet om vardagen. Du hittar din ton i bloggen nu.

Tuvilda sa...

Jag ska själv bli lärare och är vegetarian. Jag avundas dig med dina två barn och man, hoppas jag också får det så nån gång.. verkar så mysigt.. :)
fin bild på barnet i din famn.
godnatt

Frida M sa...

Anna: tack så mycket!

Maria: Tack :) jag ska absolut kika in hos dig, låte som en blogg i min smak!

C-Anna: Roligt att du tycker det!

tovsan: Du har valt världens roligaste och kanske mest krävande yrke :)