torsdag 27 augusti 2009

"The Solution is in your heart"


(Bild: Whale-shark.org)

Orden kommer från världsberömde indiske miljödokumentärfilmaren Mike Pandey, på frågan om vad vi ska göra åt det växande klimathotet.

Där hade jag suttit och surat hela eftermiddagen över att kaffeautomaten varit trasig sedan lunch, så jag kunde inte utföra något kvalificerat tankearbete. Allt jag lyckades prestera var att kopiera material som jag redan förberett. Så kliver denne underbara indier upp på scenen i skolans aula och all trötthet är som bortblåst. Mike Pandey är ett levande bevis på att den enskilde indivden kan göra skillnad. Hans dokumentärfilm "Whale sharks" bidrog ensam till att det infördes ett förbud på valhaj-jakt över hela världen. Troligtvis räddade det arten från utrotning. Jag tror inte att det var någon som hörde honom prata om naturens samspel och människans ansvar som inte fick sig en tankeställare. Ganska många gick också därifrån och funderade på varför de äter kött överhuvudtaget. Det djur som Pandey lyfte fram mest i sin föreläsning var det oansenliga biet. Inga bin, ingen mat. Hans kommande dokumentärfilm heter också "The Tiger and the Bee". Den mesta tiden spenderar han i djungeln, men i communityt "Earth matters foundation" kan man hålla sig uppdaterad kring hans arbete.

5 kommentarer:

johanna sa...

Hej! Tack för tipset på tofun med jordnötssås! Jag gjorde en variant av den igår och det blev väldigt uppskattat, till och med av min man som inte är speciellt förtjust i just tofu. Tack!

Anonym sa...

The answer is blowing in the wind!

hippihäxan sa...

En klok bigubbe sa till mig; Om bina försvann från jorden skulle 80% av all växtlighet försvinna, men om människan försvann skulle det inte hända någonting, jorden skulle bara återhämta sig.

Frida M sa...

johanna: Kul att det smakade! :)

hippihäxan: Egentligen är det så självklart, jag har bara aldrig tänkt på det på det viset. Pandey nämnde också att en mängd biarter redan är utrotade

Anna sa...

verkar vara en driftig man det där.. ska absolut kolla upp honom och hans filmer. :)