onsdag 19 augusti 2009

Världens viktigaste uppdrag

Visst ska det bli roligt att prata på Eco-mässan i helgen, men det går inte att komma ifrån att de flesta som är där antagligen tillhör "de redan frälsta." Imorgon, och några dagar framöver ska jag prata mat och klimat med en betydligt mer svårflörtad grupp, nämligen alla elever i 6-9:an på skolan där jag jobbar. Det ska bli väldigt kul att se hur pass mycket de kan och hur pass intresserade de är. Förhoppningsvis så är det väl något som fastnar hos någon i alla fall. Jag vet inte riktigt varför jag tog på mig det otacksamma uppdraget att förklara växthuseffekten och åskådliggöra köttkonsumtionens konsekvenser utan att tråka ut dem totalt. Sen blir det också praktik tillsammans med hemkunskapsläraren i form av vego-matlagning. Jag hoppas att jag ska hinna dokumentera något av det, men det kan bli svårt eftersom alla arbetspass ligger parallellt. Hur som helst så kan jag egentligen inte tänka mig något viktigare uppdrag än att prata miljö-frågor med "framtidens makthavare". Även om de är svårflörtade. Jag återkommer imorgon och berättar om det blev hiss eller diss...

10 kommentarer:

Eva sa...

Känns som att du är en av dem som kan klara det uppdraget. Lycka till!

Peter Nilsson sa...

Lycka till med det! Säkert hiss.

CrimsonAnna sa...

Jag tror du fixar det-det faktum att du inte förespråkar en "elit-vegetarianism" får mig att tro på dig

Malin sa...

Hej! Fick tips om den här bloggen, nu ska jag frossa runt :-) Hoppas det gick bra med barnen igår!

Majja Almqvist sa...

Ja du, jag håller med om att det är svårt att hålla uppe intresset. Tro mig, jag umgås med sextonåringar, de flesta är helt ointresserade av att på något sätt ta hand om framtiden...

Tant C sa...

Lycka till vännen! Ni gör ett fantastiskt jobb. Kram

Anonym sa...

Du får berätta hur det gick!

Frida M sa...

Eva, Anna och Peter: Tack för peppning!

Mijima: Jag hoppas ändå att det ska gå att skapa ett visst intresse!

Malin: Vad roligt, varmt välkommen hit!

Läshäxan: Kram till dig med vännen!

Anna sa...

kul med praktik tillsammans med hemkunskapsläraren :D av egen erfarenhet (och andras) säger jag att hemkunskapsläraren inte är vegetarianens bästa vän. bra med en skola där det finns en hemkunskapslärare med öppet sinne. i like!

Frida M sa...

Anna: Jag tycker också att det är helt fantastiskt att Christina är så öppen för vego-tänket!