måndag 10 augusti 2009

The sugar story - Dagens utmaningar

Ni som inte har hängt med från början och undrar vad jag håller på med får gå till etiketten Hälsa och bläddra er bakåt några inlägg. Jag orkar nämligen inte förklara den här halvkryptiska kostomläggningen varje gång jag skriver om den. Egentligen är allt ganska logiskt, men jag bara vecklar till allt när jag ska förklara. Och ni som tycker att det är dötrist att läsa bloggar där människor rabblar upp vad de äter (hur intressant kan det bli?) kan lugnt hoppa över det här inlägget. Nåväl, så här såg första dagen på tredje veckan ut:
Frukost: Samma som jag åt förra veckan; ekologisk yoghurt med färska bär, honung och osötad musli. Minus de tre mackorna med smör och ost som jag åt ungefär varje dag förra veckan.
Det känns sunt och bra!

Lunch: Aj, aj, nu är det bråttom igen. Vi har inget flyt idag, utan alla verkar vara lite griniga och sega och vi ska försöka ta oss in till Söder någon gång innan affärerna stänger. I vanliga fall när jag slänger ihop något snabbt blir det typ sojakorv och makaroner. Men se, det passar inte nya kosten så jag slänger ihop vego-klassikern linssoppa istället. Tar inte mer än 20 minuter att fixa.

Du behöver: 2 dl okokta röda linser, 1 stor morot, 1 gul lök, 1 pkt krossad tomat, 1 buljongtärning, salt, 1 vitlöksklyfta, 1/2 tsk curry, 1/2 tsk koriander, 1/2 tsk spiskummin, ingefärsmynta eller annan färsk örtkrydda, en liten citron, vatten att späda med.

Skala och hacka löken och moroten. Skölj de röda linserna. Lägg i en kastrull och häll över vatten och krossad tomat. Koka upp tillsammans med buljong, pressad vitlök och resten av kryddorna. Låt puttra i 10-15 minuter. Smaka av med salt och pressad citron.

Mellanmål: En stor kaffe latte och ett halvt äpple, Ettåringen bestämmer att hon ska ha den andra halvan.

Middag: Det blir min svaga punkt. Jag är vrålhungrig eftersom jag slarvat med mellanmålet, och äter tills jag blir proppmätt. Maken gör svingod wok av det som finns hemma; färks ekologisk broccoli, lök, morötter, tagliatelle, ekologiskt jordnötssmör och cashewnötter. Skippar thai-såsen till, den innehåller ungefär 25% socker. Äter hur som helst alldeles för mycket, och det känns inte riktigt bra. Imorgon satsar jag nog på en sån här smoothie med blåbär och havremjölk till mellanmål.

4 kommentarer:

loba sa...

Åh, så sugen jag blev på en riktigt mustig linssoppa nu! Det är verkligen något av det enklaste godaste som finns.

Jag tycker det verkar som en bra matdag. Själv glömmer jag nästan alltid mellanmålet, såvida jag inte jobbar och mumsar mig glad på fruktkorgen. Det ska faktiskt bli kul att läsa om dina matintag under den här tiden, det är inspirerande. Kanske testar jag samma sak lite senare i höst. Just nu är det mycket ayurveda här hemma. Jag passar på medan gubben är borta ;)

Må gott!

Majja Almqvist sa...

Det var väl en bra dag! :D

Frida M sa...

loba: Ayurveda är ju också bara så häftigt! Min mamma har alltid gett mig olika listor med bra mat för min kroppstyp enligt ayurveda.

Mijima: Jag är rätt så nöjd :)

Anonym sa...

Vilken god soppa! Både jag och min ettåring gillade den. Tycker annars att linssoppor kan vara lite tråkiga men inte denna.
Hälsn Annika