söndag 23 augusti 2009

The Sugar story - Ups and downs


Här kommer en sammanfattning av veckan som gått:

En galen socker-attack: På väg hem från jobbet i fredags var jag så sötsugen att jag höll på att krevera. Men tanken på att man faktiskt får äta söta frukter gjorde att jag kunde hålla mig ifrån godis-hyllan. När jag kom hem blev det ett mellanmål med grovt osötat bröd, bananskivor och ekologiska vindruvor. Det hjälpte, sen var suget borta. Däremot valde jag att äta lite hemgjord cheesecake som jag blev bjuden på idag. Någonstans tror jag att det är nyckeln, att inte ge efter för suget, utan att man själv kontrollerar vad man äter.
Smör och bröd: I veckan har jag inte ätit ljust bröd. Däremot fuskade jag och åt smör på mackan till helgen. Vill inte att livet enbart ska vara en kamp om vad man får och inte får äta. I veckorna är det däremot tartex och ekologskt jordnössmör som gäller om jag promt måste ha en macka till mellanmål.
Pasta och ris: Jag har varit mer konsekvent den här veckan med att undivka pasta och ris. Istället har jag ätit bönsallad, bulgur och extra tomatsås. Lördag-kväll blev ett undantag med kantarell-pastan, men återigen, det måste vara okej att göra skillnad på vardag och fest. Så länge man inte har fest varje dag...
Motion: Alldeles för dåligt. En långpromenad var allt jag lyckades skrapa ihop utöver det vanliga springet i trappor på jobbet. Ska försöka hitta vanor som fungerar.
Nästa vecka: Veckan som kommer blir det vegan-kost, eftersom man enligt programmet ska utesluta mjölkprodukter. Detta blir dock under tillfällig period, jag har inga planer på att helt utesluta mjölkpordukterna framöver.

2 kommentarer:

Anna sa...

sötsug-dämpnings-tips: apelsin. ibland blir jag jättesötsugen på kvällarn men efter en apelsin är det helt borta. är väl individuellt, men du kan ju prova om det funkar för dig :)

Frida M sa...

Anna: Jag älskar apelsiner! Längtar efter de riktigt söta julapelsinerna