torsdag 1 oktober 2009

Veckans vegetariska vardagsmat



Fina färsfyllda paprikor. Gärna paprikor i flera olika färger så ser det ännu godare ut. Stek quornfärs tillsammans med gröna bönor. Grilla paprikorna i förväg i ugnen på 225 grader upp och ner tillsammans med lite olja. Blanda tärnad fetaost i quornfärsen och fyll paprikorna med. Låt det gratinera en stund i ugnen. Servera med kryddig tomatsås och quinoa.

Ettåringen älskar quornfärsen med quinoa. Tyvärr har hon också fått smak för ketchup, och viftar ivrigt så fort flaskan kommer upp på bordet. Fyraråingen tittar ut genom fönstret och petar förstrött i maten. Ska komma ihåg att inte servera mellanmål klockan fem imorgon...


Det var premiär för polenta hemma hos oss den här veckan. Vi åt tillsammans med frästa rotsaker (varje vecka rotsaker på menyn) och en vitkålssallad med sojabönor, men vi rekommenderar något kryddigare än så. Kanske quornfiléer med en mexikansk gryta? Ska i alla fall provas igen. Populärt hos båda barnen.
Receptet på polenta hittar du på påsen!

3 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Glöm inte att servera en god sås eller en fuktig sallad till polentan-blev bjuden på det ett nyår och det var gott men torrt.

Har du också fått känslan att fyllda paprikor är på väg tillbaka? Buffé har haft fyllda paprika-recept två nummer i följd. Själv gjorde jag det för första gången med en lins-och fetaostfyllning. Mkt god

loba sa...

Jag brukar ösa i olivhack eller soltorkade tomater innan jag tar polentan av spisen. Polenta är stor favorit här hemma. Jättegott, men kan bli lite torrt som CrimsonAnna sa. Vi äter den gärna till lite tomatsås.

Fyllda paprikor är välkommet tillbaka. Det är barndomsmat för mig.

Vegomamman sa...

Jag tycker inte att det har varit så torrt, om man steker i stekpanna blir det ganksa saftigt. Bra tips med oliver och soltorkade tomater. Paprikorna, denna barndomsklassiker, verkar vara på väg tillbaka, absolut! Linser och fetaost måste provas!