torsdag 8 oktober 2009

Matveckan



Dinkelbollar gjorda efter vårt standardrecept på dinkelbiffar tillsammans med fullkornsspaghetti och sås.



Färksa rödbetor är jättebilligt just nu! Ett enkelt sätt att tillaga dem är att koka dem och sedan skala och skiva. Mosa getost tillsammans med créme fraiche och bre över. Gratinera i ugnen på c:a 200 grader tills getoströran fått lite färg.



Hjälp av barnen i köket innebär ganska sällan hjälp i ordets rätta bemärkelse, men man blir i alla fall på väldigt gott humör själv när de blir så här glada och positiva av att bidra (eller nåt) till matlagningen.

8 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Vilka söta kökstomtar:)
Tack för rödbetstipset-blir nästan alltid borsjtj när jag får rödbetor i ekolådan. Kanske ska prova något annat.

Alexandra sa...

Å jaaa vilka söta småfolk du har!

Sanne sa...

Nu måste jag bara prova getost! Det blir en liten bit nästa gång jag handlar.

Frida M sa...

Anna: Borstj är ju också bara såå gott!

alexandra: Tack :)

Sanne: Gör det!

malve sa...

Rödbetor med getost var toppengott, tack för tipset. Jag hade ingen creme fraiche hemma, så jag smulade bara på getosten - det blev gott det oxå.

loba sa...

Vi hade inte heller någon creme fraichevariant hemma, men smulade på osten och ringlade lite honung ovanpå efteråt. Själv tog jag lite av den där smältbara sojaosten på. M som älskar rödbetor tackar så mycket för det goda receptet. Det blir nog en favvo här hemma.

Frida M sa...

malve och loba: Kul att det gick att fixa goda varianter av rödbetsreceptet!

Christian sa...

Mmm. Jag gjorde precis en supergod rödbetssoppa! Riktigt gott och inte varje dag man äter det. Borstj som det heter på ryska!